ISOR:Bedrijfscontinuïteitsmanagement: verschil tussen versies
k (id aangepast) |
k (hyperlink veranderd) |
||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|Versieaanduiding=1.0 | |Versieaanduiding=1.0 | ||
|Status actualiteit=Actueel | |Status actualiteit=Actueel | ||
|Redactionele wijzigingsdatum=2021/ | |Redactionele wijzigingsdatum=2021/07/13 | ||
|Publicatiedatum=26-02-2020 | |Publicatiedatum=26-02-2020 | ||
|Beschrijving=Bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) beschrijft de eisen voor een managementsysteem om organisaties te beschermen tegen ontwrichtende gebeurtenissen, om de kans op deze gebeurtenissen te verkleinen en om te zorgen dat een organisatie zich daar volledig van kan herstellen. Hierbij zal de organisatie zich onder andere richten op ontwikkeling, implementatie en onderhoud van beleid, strategieën en programma’s om de effecten van mogelijk ontwrichtende gebeurtenissen een organisatie te kunnen beheersen. In de cloud-omgeving vertrouwt de CSC, de CSP als derde partij. De CSP zal de CSC zekerheid moeten geven ten aanzien documentatie over assets en resources, incidentmanagement, bedrijfscontinuïteit, disaster recovery plans, beleid, beheerprocessen en back-up management. | |Beschrijving=Bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) beschrijft de eisen voor een managementsysteem om organisaties te beschermen tegen ontwrichtende gebeurtenissen, om de kans op deze gebeurtenissen te verkleinen en om te zorgen dat een organisatie zich daar volledig van kan herstellen. Hierbij zal de organisatie zich onder andere richten op ontwikkeling, implementatie en onderhoud van beleid, strategieën en programma’s om de effecten van mogelijk ontwrichtende gebeurtenissen een organisatie te kunnen beheersen. In de cloud-omgeving vertrouwt de CSC, de CSP als derde partij. De CSP zal de CSC zekerheid moeten geven ten aanzien documentatie over assets en resources, incidentmanagement, bedrijfscontinuïteit, disaster recovery plans, beleid, beheerprocessen en back-up management. | ||
Regel 15: | Regel 15: | ||
* Cloud Security Alliance (CSA): BRC | * Cloud Security Alliance (CSA): BRC | ||
* IT-Grundschutz (Basis für Informationssicherheit): C5 5.1 en C5 BCM | * IT-Grundschutz (Basis für Informationssicherheit): C5 5.1 en C5 BCM | ||
* | * The Standard of Good Practice for Information Security 2018 | ||
|Conformiteitsindicator=verantwoordelijkheid voor BCMbeleid en proceduresbedrijfscontinuïteitsplanningverificatie en updatencomputercentra | |Conformiteitsindicator=verantwoordelijkheid voor BCMbeleid en proceduresbedrijfscontinuïteitsplanningverificatie en updatencomputercentra | ||
|Heeft bron=BIO Thema Clouddiensten | |Heeft bron=BIO Thema Clouddiensten |
Versie van 13 jul 2021 17:56
De wijzigingen betreffen met name de uniformering van objectdefinities en objectnamen in en tussen BIO Thema-uitwerkingen.
Versie 2.1 in PDF-formaat is op de website CIP-overheid/producten gepubliceerd.
Verwante principes |
Bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) beschrijft de eisen voor een managementsysteem om organisaties te beschermen tegen ontwrichtende gebeurtenissen, om de kans op deze gebeurtenissen te verkleinen en om te zorgen dat een organisatie zich daar volledig van kan herstellen. Hierbij zal de organisatie zich onder andere richten op ontwikkeling, implementatie en onderhoud van beleid, strategieën en programma’s om de effecten van mogelijk ontwrichtende gebeurtenissen een organisatie te kunnen beheersen. In de cloud-omgeving vertrouwt de CSC, de CSP als derde partij. De CSP zal de CSC zekerheid moeten geven ten aanzien documentatie over assets en resources, incidentmanagement, bedrijfscontinuïteit, disaster recovery plans, beleid, beheerprocessen en back-up management.
Criterium
Doelstelling
Risico
Indeling binnen ISOR
Dit beveiligingsprincipe:
- is gericht op het Beveiligingsaspect Beleid;
- valt binnen de Invalshoek Functie.
ℹ️(Klik om uitleg open/dicht te klappen)
Grondslag
De grondslag voor dit principe is CIP-netwerk
Onderliggende normen
ID | Conformiteitsindicator | Stelling |
---|---|---|
CLD_B.08.01 | Verantwoordelijkheid voor BCM |
De Cloud Service Provider (CSP) heeft een proceseigenaar voor het Bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM)-proces benoemd en hem verantwoordelijk gegeven voor het vormgeven van BCM en compliancy met het uitgestippeld beleid. |
CLD_B.08.02 | Verantwoordelijkheid voor BCM |
De verantwoordelijke voor bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) stelt zeker dat adequate resources beschikbaar zijn voor het uitvoeren van een effectief BCM-proces. |
CLD_B.08.03 | Verantwoordelijkheid voor BCM |
Het management van de Cloud Service Provider (CSP) committeert zich aan de vastgestelde bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM)-vereisten. |
CLD_B.08.04 | Verantwoordelijkheid voor BCM |
Het bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM)-beleid en beleid voor business impact analyses zijn vastgesteld en gecommuniceerd. |
CLD_B.08.05 | Beleid en procedures |
Het beleid en de procedures voor het vaststellen van de impact van storingen van cloud-services zijn gedocumenteerd en gecommuniceerd, waarbij aandacht wordt besteed aan:
|
CLD_B.08.06 | Bedrijfscontinuïteitsplanning |
De Cloud Service Provider (CSP) beschikt over een gedocumenteerd raamwerk voor het plannen van bedrijfscontinuïteit waarin onder andere aandacht wordt besteed aan:
|
CLD_B.08.07 | Verificatie en updaten |
Business impact analyses en continuïteitsplannen worden geverifieerd, geactualiseerd en regelmatig getest. |
CLD_B.08.08 | Verificatie en updaten |
Bij het testen wordt aandacht besteed aan de beïnvloeding van Cloud Service Consumers (CSC’s) (tenants) en derde partijen. |
CLD_B.08.09 | Computercentra |
De voorzieningen van de computercentra zijn veilig gesteld en worden gemonitord (bewaakt), onderhouden en regelmatig getest. |