Verplaats je in de gebruiker: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Paginanaam=Verplaats je in de gebruiker |Elementtype=Architectuurprincipe |ID=AP19 |Stelling=Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst (met ondersteunen...')
 
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(9 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Verplaats je in de gebruiker
|Paginanaam=Verplaats je in de gebruiker
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Elementtype=Architectuurprincipe
|ID=AP19
|ID=NAP01
|Stelling=Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst (met ondersteunende systemen) vanuit de behoefte van de afnemer.
|Stelling=Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
|Rationale=De dienst houdt rekening met de menselijke maat. Afnemers verwachten dat de dienstverlener hun voorkeuren en specifieke wensen onthoudt en daarmee rekening houdt. Wanneer de afnemer geïdentificeerd is, zijn diens gegevens en mogelijke voorkeuren ook bekend. De dienst moet het mogelijk maken om op basis van deze informatie het verdere contact vorm te geven. Dit principe is met name relevant voor diensten waarbij de afnemer bekend is, zoals vertrouwelijke of zaakgerelateerde diensten.
|Rationale=Om een kwalitatief goede dienst met ondersteunende systemen te leveren is het nodig om niet alleen het perspectief van de overheidsdienstverlener, maar óók het perspectief, de beweegredenen, verwachtingen en context van de afnemer mee te nemen.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Actueel
|Realiseert=Toegankelijk/concept, Standaard (Basisprincipe)
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=Perspectief gebruiker, Eenmalige uitvraag, Persoonlijke benadering, No wrong door}}
|Afbeelding=NAP01 pictogram.png
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Realiseert=Begrijpelijk (Doel), Ontvankelijk (Doel), Overzichtelijk (Doel), Toegankelijk (Doel), Transparant (Doel), Uniform (Doel), Verantwoord (Doel)
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Stelling

Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.

Rationale

Om een kwalitatief goede dienst met ondersteunende systemen te leveren is het nodig om niet alleen het perspectief van de overheidsdienstverlener, maar óók het perspectief, de beweegredenen, verwachtingen en context van de afnemer mee te nemen.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP005Bied één contactpunt (Single point of contact)1
2
IMP006Ken je afnemers en stem diensten hierop af1
IMP015Maak beveiligingsmaatregelen zo gebruiksvriendelijk mogelijk4
IMP012Maak de dienst toegankelijk voor alle gebruikers1
IMP013Maak de dienst toegankelijk voor anderstaligen1
IMP016Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps4
5
IMP011Sluit aan op het voorkeurskanaal van de gebruiker1
IMP017Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is4

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 3.

Laag 4: Applicatielaag

Laag 5: Netwerklaag