Eigenschap:Toelichting

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een uitgebreide toelichting.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 45 pages using this property.
A
Bij GEMMA: De Applicatie-architectuur vormt samen met de data-architectuur de informatie-architectuur. Zie ook [[ISOR:Applicatie architectuur|ISOR:Applicatie-architectuur]]  +
Een applicatie (letterlijk: "toepassing"; vaak ook afgekort als app) is een computerprogramma dat bedoeld is voor eindgebruikers. Dit in tegenstelling tot een servertaak of andere taken die door een besturingssysteem op de achtergrond worden uitgevoerd.  +
Binnen- en buitenlandse dienstverleners vinden op deze website informatie van de overheid over onder meer wet- en regelgeving, vergunningen en aanvraagprocedures. Daarnaast kunnen zij via dit elektronische kanaal met overheidsorganisaties procedures en formaliteiten afwikkelen, zoals het aanvragen en verkrijgen van vergunningen. Regelmatig worden gebruikersonderzoeken uitgevoerd met een actief ondernemerspanel uit. Zo houden ze in de gaten of het loket aansluit op de wensen van de gebruikers.  +
Voor de ondersteuning van analyses en het vastleggen van analyseresultaten is een annotatie-omgeving nodig. In deze omgeving kan een business-analist, regelanalist of materiedeskundige bij de juridische bron aantekeningen vastleggen over de interpretatie van een regel of een gegevensdefinitie. Als een regel niet eenduidig is, zal de keuze voor één te hanteren interpretatie vastgelegd moeten worden in de annotatie-omgeving, zodat daarop bij vragen teruggegrepen kan worden. Een keuze voor een interpretatie moet onderdeel zijn van validatie. Ook verwijzingen naar secundaire literatuur kunnen een plek krijgen in de annotatie-omgeving.  +
Met deze maatregel wordt alle feedback over de kwaliteit en impact van wet- en regelgeving en alle daarop gebaseerde artefacten geanalyseerd. Met die analyse kan gestructureerd en planmatig gewerkt worden aan de verbetering van de kwaliteit en verlaging van de impact van artefacten in het voortbrengingsproces. In [[Van wet naar loket]] is ook een analyse-bouwblok beschikbaar, maar dat is gericht op het blootleggen en oplossen van interpretatieverschillen bij wet- en regelgeving. De hier bedoelde analyse betreft niet alleen meer artefacten, maar ook de impact.  +
Vóór of tijdens het modelleren van regels worden interpretatiekwesties blootgelegd. Deze kwesties worden voorzien van een analyse, die in deze maatregel wordt uitgevoerd. De maatregel omvat functionaliteit voor juridisch onderzoek, zoals zoeken, bewaren van zoekresultaten, verwijzen naar bronnen. Het blok bevat tevens functionaliteit voor ontwerpers. Zij analyseren bijvoorbeeld de logica in beslisregels, of gegevens en de semantiek daarvan. Een belangrijk onderdeel van analyse is het oplossen van conflicten tussen verschillende interpretaties. In juridische domeinen is een dergelijk conflict niet uitzonderlijk, maar juist heel gangbaar, omdat er twee partijen zijn die een voor hen gunstige interpretatie van de regels bepleiten.  +
Het verslag van de bijeenkomst van op dinsdag 19 november 2019 is gepubliceerd.  +
[[Alle normenkaders|Alle BIO Thema-uitwerkingen]] hebben eenzelfde type actualisatie gekregen. Dit zijn de 2 hoofdwijzigingen ten opzichte van de voorgaande versie: ===Uniformering objectdefinities=== Alle objectdefinities (als vast onderdeel van de [[Eigenschap:Beschrijving|eigenschap Beschrijving]] die is opgenomen in het [[ISOR/Kennismodel|Beveiligingsprincipe]]) zijn in en tussen BIO Thema-uitwerkingen ([[Normenkader|elementtype Normenkader]]) gestandaardiseerd. Een object is een beveiligingsonderwerp uit een BIO Thema-uitwerking. Het object is de titel van het beveiligingsprincipe. ===Toevoeging Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices=== Elke BIO Thema-uitwerking kent een inleiding ([[Hoofdstuk normenkader|elementtype Hoofdstuk normenkader]]). Elke inleiding bevat een afbeelding die de relatie aangeeft van de BIO Thema-uitwerking met andere documenten. De afbeelding Relatie BIO Thema-uitwerking Applicatieontwikkeling met aanpalende documenten is een voorbeeld hiervan uit de BIO Thema-uitwerking Applicatieontwikkeling. De Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices is aan elke afbeelding toegevoegd. De [https://bio-overheid.nl/bio-practices// Verwijzingsmatrix BIO - BIO practices] geeft per BIO-grondslag aan welke documenten je kan hanteren ter ondersteuning van deze BIO-grondslag ([Eigenschap:Grondslag  +
Feedback over kwaliteit van wet-en regelgeving en alle daarop gebaseerde artefacten is een dagelijks verschijnsel bij bezwaar en beroep. Deze feedbackstroom wordt 'afgetapt', zodat de feedback eenvoudig gecombineerd kan worden met feedback uit andere geledingen van de organisatie.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op woensdag 7 oktober 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op maandag 26 oktober 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Werkgroep Kernwaarden op maandag 21 september 2020 is gepubliceerd.  +
Binnen de GDI-Architectuur wordt een meer specifieke betekenis gehanteerd: regels die voor de inrichting van een generieke functie door partijen zijn overeengekomen, vastgelegd en gepubliceerd. Een afspraak is één van de mogelijke vormen van een bouwsteen voor de digitale overheid. Een Afspraak kan bijvoorbeeld gaan over de benodigde samenwerking tussen de betrokken (overheid)organisaties, of de regels die zijn overeengekomen voor de inrichting of toepassing van een generieke functie, of het toepassen van bepaalde standaarden of voorzieningen.<br> Het kan nodig zijn om een afspraak vast te leggen in een wettelijk kader, zoals de Wet Digitale Overheid. Maar dat kan ook in AMVB’s, regelingen, beleidsregels, convenanten enz.<br> Afspraken zijn concrete invullingen van de [[implicatie]]s van [[Architectuurprincipe]]s.<br> Van belang is dan om specifiek te maken voor wie en wanneer de afspraak geldt, bij voorbeeld door toepassingsgebied, werkingsgebied, datum van inwerkingtreding en datum van uitfasering aan te geven.<br> ArchiMate-vertaling: [https://pubs.opengroup.org/architecture/archimate3-doc/chap08.html#_Toc10045382 Contract]. <div class="inspring">A contract represents a formal or informal specification of an agreement between a provider and a consumer that specifies the rights and obligations associated with a product and establishes functional and non-functional parameters for interaction.</div> Rationale ArchiMate-vertaling: "Product" is een concept in ArchiMate om meerdere elementen te bevatten die in gezamenlijkheid iets kunnen realiseren (in dit geval een Generieke Functie). <div class="inspring pijl">[[Afspraak|Element met relaties in kennismodel]]</div>  +
<br>''Toelichting''<br> *Het aansluiten bij een goedgekeurde gedragscode of een goedgekeurd certificeringmechanisme kan worden gebruikt als element om aan te tonen dat voldoende garanties worden geboden. *Deze vereisten in de overeenkomst gelden ook voor door de verwerker ingehuurde verwerkers.  +
Advies van de Raad voor het Openbaar Bestuur over de verdere ontwikkeling van de digitale overheid en de inzet van ICT.  +
De AdES-standaarden bevatten meerdere opties die in een handtekening kunnen worden gebruikt. Hierdoor zijn binnen deze standaarden meerdere variaties in de opmaak van dergelijke geavanceerde/gekwalificeerde elektronische handtekeningen mogelijk. Als een ondertekenaar een variatie gebruikt die niet door de ontvanger wordt ondersteund, is de handtekening niet zonder meer leesbaar voor de ontvanger. Om zeker te stellen dat de ontvanger de handtekening van de ondertekenaar kan valideren is het noodzakelijk om een gemeenschappelijke set opties te selecteren. Een dergelijke selectie wordt een profiel genoemd. De AdES Baseline Profiles beschrijven dergelijke profielen voor het ondertekenen van XML-documenten (XAdES), PDF-documenten (PAdES), CMS-documenten (CAdES) en documentcontainers/ZIP (ASiC). Het gaat specifiek om de volgende standaarden: * XAdES Baseline Profile (ETSI TS 103171 v.2.1.1), * CAdES Baseline Profile (ETSI TS 103173 v.2.2.1), * PAdES Baseline Profile (ETSI TS 103172 v.2.2.2), * ASiContainer Baseline Profile (ETSI TS 103174 v.2.2.1)  +
*Voor een dergelijke doorgifte is geen specifieke toestemming nodig. *Canada: landsdelen die vallen onder de Canadian Personal Information Protection and Electronic Documents Act bieden een passend beschermingsniveau. Maar let op: Onder meer Québec valt hier niet onder, waardoor de gegevens aan een organisatie in Québec niet mogen worden doorgegeven tenzij sprake is van een van de andere gronden voor rechtmatige doorgifte naar landen buiten de EU. *In de Verenigde Staten van Amerika hebben alleen binnen de US gevestigde organisaties die zich hebben geconformeerd aan het EU-US Privacy Shield verdrag een passend beschermingsniveau. Zij moeten zich bovendien hebben ingeschreven in het EU-US Privacy Shield register bij de Federal Trade Commission én ook actief de nodige maatregelen hebben getroffen. ''NB: De stand van zaken rondom het niet onomstreden Privacy Shield is ingewikkelder dan hier verwoord en bovendien in beweging. Let in dit verband bijvoorbeeld op de European Data Protection Board (EDPB, voorheen: Artikel 29-werkgroep; Nederland is in de EDPB vertegenwoordigd door de voorzitter van de [[AP (Autoriteit Persoonsgegevens)|Autoriteit Persoonsgegevens]])''. *Tot de Europese Economische Ruimte behoren de landen van de EU, Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Aan deze landen mogen persoonsgegevens dus worden doorgegeven.   +
Overgenomen van de beschrijving van SKOS, zie [https://bp4mc2.org/profiles/skoslex-ap-sc.html#Actor Actor]  +
Het Actieplan Open Overheid bevat de ambities en acties van het kabinet en haar partners ter bevordering van een open overheid. De eerste versie van dit actieplan is in september 2013 aangeboden aan de Kamer, met de plannen voor 2014 en 2015. In december 2015 is het actieplan 2016-2017 aangeboden.  +
De doelstellingen zoals beschreven in het actieplan zijn: * Vergroten van de interoperabiliteit tussen en met de verschillende bouwstenen en vormen van dienstverlening van de eOverheid door versnelling aan te brengen in het gebruik van open standaarden; * Verminderen van de afhankelijkheid van leveranciers bij het gebruik van ICT door versnelde inzet van open standaarden en open source software; * Bevorderen van een gelijk speelveld op de softwaremarkt en voorts bevorderen van de innovatie en de economie door het gebruik van open source software krachtig te stimuleren en bij opdrachten de voorkeur te geven aan open source software bij gelijke geschiktheid. Het programma Actieplan Nederland Open in Verbinding (NoiV) dat dit actieplan realiseerde is eind 2011 afgerond. Het was de opvolger van het programma OSOSS dat liep van 2003 tot 2008. Het programma NOiV bood concrete ondersteuning in de vorm van voorlichting, kennisuitwisseling en instrumenten, waarmee elke overheidsorganisatie zelf open source software kan toepassen. Het programma werd uitgevoerd in opdracht van de Ministeries van Economische Zaken en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zie ook [[Standaarden]] en [[Open Source Software (OSS)]].  +
Deze aanwijzigingen bij het maken of wijzigen van wetgeving hebben in de praktijk ook grote gevolgen voor het vormgeven van de uitvoering van die wetten in het ontwerpen van voorzieningen, diensten en ondersteunende systemen. Zo is artikel 5.31. het uitgangspunt van eenmalig aanleveren, meervoudig gebruik.  +
<br>''Toelichting''<br> Risicomanagement ondersteunt het gehele proces van signaleren tot wegwerken van de gesignaleerde risico's en is als cyclisch proces ingericht.  +
<br>''Toelichting''<br> * De risicomanagementrapportage is niet alleen sturend op uitvoeringsniveau, maar ook op organisatieniveau. * Wanneer de rapportage een overzicht bevat van waar privacyrisico's het grootst zijn (risico = kans x impact), dan is dit ondersteunend aan het prioriteren van de verwerkingen waarvan de bescherming en de privacy op niveau moeten worden gebracht. Overigens is (risico = kans x impact) wel een theoretische definitie; in praktijk zal het vaak gaan om de kans dat een incident zich voordoet, of om de kans van optreden van een activiteit waarop het risico berust, in relatie met de potentiële impact die dit incident heeft.  +
<br>''Toelichting''<br> * T.b.v. het aantonen van het passend zijn van de maatregelen kan gebruik gemaakt worden van een goedgekeurde gedragscode<sup class="noot">[[Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)|AVG]] Art. 24 lid 3.</sup>. * Het beschikken over passende maatregelen kan worden aangetoond met behulp van certificering van de verwerking<sup class="noot">[[Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)|AVG]] Art. 42.</sup>.  +
Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ([https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/verordening_2016_-_679_definitief.pdf pdf]) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum nog maar één privacywet geldt in de hele Europese Unie (EU). De [[Wet Bescherming Persoonsgegevens]] is daarmee komen te vervallen. Nederland heeft de Europese AVG verwerkt in de Nederlandse [[Uitvoeringswet AVG]]. Buiten de overheidssector spreekt men ook in Nederland vaak van de GDPR (voor General Data Protection Regulation) i.p.v. AVG, hiermee wordt dezelfde verordening aangeduid. De voorloper van de AVG, de Europese privacyrichtlijn, werd vastgesteld toen internet nog in de kinderschoenen stond. Herziening van de Europese privacywetgeving was met name daarom hard nodig. Het resultaat is een algemene ''verordening'' gegevensbescherming (AVG) en een aparte ''richtlijn'' ([https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/richtlijn_2016_-_680_definitief.pdf pdf]) voor gegevensbescherming bij opsporing en vervolging. In Nederland is de richtlijn per 1 januari 2019 geïmplementeerd in de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en blijft hier verder buiten beschouwing.<br /> De AVG zorgt onder meer voor: * versterking en uitbreiding van privacyrechten; * meer verantwoordelijkheden voor organisaties; * dezelfde, stevige bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders.  +
Het toepassingsgebied van ASN.1 is in principe breder. Maar voor een van de toepassingsgebieden: de berichtenuitwisseling via internet en telecom operators, is het inmiddels achterhaald. Hiervoor is tegenwoordig TCP/IP de gangbare standaard, aangevuld met bijvoorbeeld IPsec.  +
Het verslag van de bijeenkomst van op dinsdag 19 november 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de eerste bijeenkomst van de [[API-community]] in opbouw is gepubliceerd.  +
Zie ook uitleg bij het thema [[API]]  +
AES is ontwikkeld door het [[NIST (National Institute of Standards and Technology)|National institute of technology and standards (NIST)]], een federaal agentschap binnen het U.S. Departement of Commerce en is inmiddels ook opgenomen door [[ISO (International Organization for Standardization)|ISO]]. Hulpmiddel: [http://www.enisa.europa.eu/activities/identity-and-trust/library/deliverables/algorithms-key-size-and-parameters-report-2014 ENISA algorithms key size and parameters report 2014] AES wordt op zeer veel verschillende wijzes gebruikt. In programma's zoals WinRAR, WinZip, PowerArchiver, e.d. wordt AES als encryptie aangeboden. AES wordt ook toegepast voor beveiliging (WPA2) in draadloze netwerken (Wifi), zie IEEE 802.11i. Zie ook : * https verkeer * TLS 1.1/TLS 1.2 / SSL verkeer * In hardware versleuteling (cryptoboxen) voor netwerken * Versleuteling van bijv. XML berichtenverkeer De AES standaard is kosteloos te verkrijgen bij het NIST. De ISO/IEC 10116 is niet kosteloos en kan alleen via een bestelprocedure verkregen worden.  +
@
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 29 september 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op donderdag 28 november 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 13 mei 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op donderdag 19 maart 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 23 juni 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op donderdag 13 juni 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 17 februari 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 26 april 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 21 april 2021 is gepubliceerd.  +
7
Op 7 november organiseert het Platform Linked Data Nederland een bijeenkomst met het thema "Linked Data is FAIR voor iedereen". Het [http://www.pilod.nl/wiki/Congres_Linked_Data_is_FAIR_voor_Iedereen_%E2%80%93_7_november_2018 programma] is grotendeels bekend: Albert Mons (GoFair) zal gaan uitleggen hoe de FAIR data principes zich steeds wijder verspreiden, en dat er een directe relatie is met Linked Data. Daarnaast neemt Ilaria Tiddi (VU) de aanwezigen mee in hoe je intelligente systemen kunt maken, ongetwijfeld met Artifical Intelligence en Linked Data. En er zal worden stilgestaan bij de vele toepassingen van [[Linked Data]] in de praktijk. Aanmelden kan tot 1 november via [http://www.pilod.nl/wiki/Congres_Linked_Data_is_FAIR_voor_Iedereen_%E2%80%93_7_november_2018 de website van het Platform Linked Data Nederland].  +
4
Op 7 oktober 2020 vond het symposium "Sturen op gegevens" plaats als onderdeel van het Fieldlab Digitale Overheid in Transitie. De NORA [[Expertgroep Gegevensmanagement]] was betrokken bij de organisatie van het symposium en wil graag het verslag (hieronder) en de presentaties ([https://werkenaaneenoverheid.pleio.nl/groups/view/54479370/fieldlab-l-symposium-gegevensmanagement-2020-sturen-op-gegevens op pleio]) onder de aandacht brengen van iedereen die niet aanwezig kon zijn. Het is ook mogelijk de opnames van de verschillende presentaties terug te kijken via de links in het verslag.  +
2
[[Afbeelding:logo Platform Linked Data Nederland.jpg|thumb|right|400px|alt=Logo van Platform Linked Data Nederland, centraal een blauwe ring die met twee kleuren blauwe verbindingen verbonden is met 6 halve ringen die er om heen staan. Hieronder de tekst Platform Linked Data Nederland en een link naar platformlinkeddata.nl.]] Het [[Platform Linked Data Nederland (PLDN)]] organiseert op 22 januari een Linked Data event dat in het teken staat van Knowledge Graphs. In het programma onder meer een keynote van Prof. Michel Dumontier, mede-grondlegger van het concept FAIR data, dat inmiddels een enorme vlucht heeft genomen. In zijn presentatie staat hij ook stil bij het toepassen van FAIR data in de bio-medische sector. Maar daarnaast nog meer implementaties die op dit moment lopen in Nederland: zoals bij de Politie, de Douane, en de laatste ontwikkelingen bij DISgeo, een overheidsproject waarin de basisregistraties van Nederland met elkaar gekoppeld worden. Naast aandacht voor de toepassingen ook de nieuwste ontwikkelingen vanuit de wetenschap: met Jacopo Urbani die recent de best paper award heeft gewonnen op het toonaangevende International Semantic Web Conference (ISWC). En de lancering van een sandbox omgeving waarin iedereen linked open data kan publiceren. Een mooie kans om snel weer “bij” te zijn op het gebied van linked data, fair data, knowledge graphs, semantic web en meer. ==Meer informatie en Programma== ''Datum:'' Woensdag 22 januari 2019<br> ''Tijd:'' 9:30-16:30 uur, met aansluitend een borrel<br> ''Locatie:'' Beeld en Geluid, Hilversum<br> ''Aanmelden:'' Rechtstreeks Via het [https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdHD0cFMZGPTp-saExEhaEy4kdsh4cI8sYihlEgOvm6znz0AQ/viewform Aanmeldformulier (Google docs)]<br> Of bekijk eerst het programma op [http://www.pilod.nl/wiki/Knowledge_Graphs_%26_Linked_Data_Event_-_22_januari_2020 www.pilod.nl].  +
1
De ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) deelden in een interview met SharedBusiness 10 lessen die zij de afgelopen 3 jaar hebben geleerd uit hun gezamenlijke Dataprogramma. De 10 lessen in het kort: # Om datagedreven werken binnen je organisatie op de kaart te zetten, is steun (motivatie, tijd en geld) vanuit hoger management onontbeerlijk. # Organiseer zo nodig expertise van ‘buiten’ en start een programma en/of project zodat je je handen vrij hebt om de eerste stappen te zetten en te experimenteren. # Betrek de gehele organisatie, datagedreven werken raakt aan vrijwel alle organisatieprocessen. # Begin daar waar de energie zit en vind binnen alle lagen van de organisatie de innovatieve, enthousiaste pioniers en experts die je programma verder kunnen en willen brengen. # Zoek naar strategisch relevante casuïstiek waarmee je beleid én uitvoering en/of toezicht aan elkaar kunt verbinden én aansprekende, resultaatgerichte pilots kunt uitvoeren. Dit maakt de waarde van data ‘tastbaar’ en minder abstract. # Faciliteer data-experimenten, sta mensen toe fouten te maken en voorzie ze van een fysieke en technische omgeving waarin dataspecialisten, uitvoerders en beleidsmedewerkers kunnen samenwerken. # Kies waar je je energie in steekt en koppel je ondersteunende activiteiten aan de vraag die ontstaat op basis van de in gang gezette casuïstiek. In de beginfase kost alles tijd en zijn de middelen beperkt. # Borg diversiteit in de teams en de trajecten; alleen zo ontdek je nieuwe mogelijkheden en voorkom je tijdverlies door te eenzijdig (technisch) ingezette oplossingen of juridische valkuilen. # Maak gebruik van de expertise die binnen jouw organisatie – op kleinere schaal – al is opgedaan en beoordeel, om jezelf tijd en moeite te besparen, in hoeverre deze oplossingen op grotere schaal kunnen worden toegepast. # Herken tijdig het ‘tipping point’ binnen je organisatie en zet korte en middellange termijn investeringen om in langetermijninvesteringen. <br /> <div class="inspring pijl">Lees het volledige interview op [https://sharedbusiness.nl/2020/01/30/ezk-lnv/ sharedbusiness.nl]</div>  
'
The new publication 'Mastering Alliances' seeks to provide alliance management tools to managers and other professionals involved in the development and operation of cross-organizational collaboration. This white paper is a translation of the Dutch publication 'Ketens de Baas' and was based on the 10+ years of experience the authors have in the Dutch alliance for data and tax on wages. The alliance won the [https://www.prweb.com/releases/2017/03/prweb14113139.htm ASAP Individual Alliance Excellence Award in 2017] and has been called 'the financial and data aorta of the Netherlands' because it is responsible for 60% of all revenues for the Dutch Internal Revenue Service. [[afbeelding:eight pillars of alliance management.png|thumb|right|350px|Eight pillars of alliance management as listed in Mastering alliances|alt=Schematic of the eight pillars of alliance management, two each in four dimensions: Cultural dimension: 1 Mindset focused on alliance collaboration, 2 Objective bound playing field. Relational dimension: 3 Trust between alliance partners, 4 Dialogue between alliance partners. Procedural dimension: 5 an overarching organizational alliance structure, 6 Transparancy about results. Content dimension: 7 Knowledge about the alliance, 8 An inspiring alliance objective.]] ===Downloads and hard-copy available now=== The publication is now available free of charge for all interested parties: : → [[media:Mastering Alliances.pdf|Download Mastering Alliances (PDF, 7,6 MB)]]. : → [https://djdirks.home.xs4all.nl/.upload/NORA%20-%20Mastering%20Alliances%20-%202018.epub Download ePUB version Mastering Alliances] A hard-copy version is also available, a postal or shipping fee may be charged if applicable. : → [mailto:erikruiterman@uwv.nl?subject=Mastering%20Alliances&cc=nora@ictu.nl Request your copy in print] (mail to Erik Ruiterman, NORA contact Alliance Management) ===Eight pillars of alliance management=== The focus of the publication is not the technical challenges of cross-organizational information exchange, but rather the entire set of basic requirements to manage alliances across the board: the 'pillars' of alliance management. The publication lists eight such pillars, two each among four dimensions: # Mindset focused on alliance collaboration (Cultural dimension), # Objective bound playing field (Cultural dimension), # Trust between alliance partners (Relational dimension), # Dialogue between alliance partners (Relational dimension), # an overarching organizational alliance structure (Procedural dimension), # Transparancy about results (Procedural dimension), # Knowledge about the alliance (Content dimension), # An inspiring alliance objective (Content dimension).  
&
Het verslag van de bijeenkomst van architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH) op woensdag 17 november 2021 is gepubliceerd.  +