Verplaats je in de gebruiker: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tekst en relaties uit document, nieuw ID, reviewsjabloon)
(volgorde doelen conform uiteindelijke nummering)
Regel 8: Regel 8:
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=AP19}}
|oud=AP19}}
|Realiseert=Toegankelijk (Doel), Transparant (Doel), Verantwoord (Doel), Begrijpelijk (Doel), Uniform (Doel), Duurzaam Toegankelijk (Doel)
|Realiseert=Transparant (Doel), Verantwoord (Doel), Toegankelijk (Doel), Begrijpelijk (Doel), Duurzaam Toegankelijk (Doel), Uniform (Doel)
}}
}}

Versie van 27 okt 2021 11:47

Stelling

Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst (met ondersteunende systemen) vanuit de behoefte van de afnemer.

Rationale

Gebruikers (afnemers) verwachten dat de dienstverlener hun voorkeuren en specifieke wensen onthoudt en rekening houdt met de menselijke maat. De achtergrond en beweegredenen van de afnemer zijn essentieel om het perspectief te kennen.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP005Bied één contactpunt (Single point of contact)1
2
IMP006Ken je afnemers en stem diensten hierop af1
IMP015Maak beveiligingsmaatregelen zo gebruiksvriendelijk mogelijk4
IMP012Maak de dienst toegankelijk voor alle gebruikers1
IMP013Maak de dienst toegankelijk voor anderstaligen1
IMP016Pas ontwerprichtlijnen toe bij websites en portalen en apps4
5
IMP011Sluit aan op het voorkeurskanaal van de gebruiker1
IMP017Zorg dat overheidsinformatie eenvoudig te raadplegen is4

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 3.

Laag 4: Applicatielaag

Laag 5: Netwerklaag