Basisconcept van Dienstverlening: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Contactpersoon gewijzigd)
(link naar USM-wiki toegevoegd)
 
(13 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOTOC__{{Concept}}<noinclude>[[Categorie:Dienstverleningsconcept]]</noinclude>
__NOTOC__<noinclude>[[Categorie:Basisconcept van Dienstverlening]]</noinclude>
{{Agenda categorie|Dienstverleningsconcept}}{{Nieuwsblok categorie|Dienstverleningsconcept}}
{{Agenda categorie|Expertgroep Dienstverlening}}{{Nieuwsblok categorie|Basisconcept van Dienstverlening}}
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude>
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude>
{{Dienstverleningsconcept}}
{{Dienstverleningsconcept|Status actualiteit=Actueel}}
==Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?==
==Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?==
Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan burgers en bedrijven, binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Maar er was geen visie op de bredere dienstverlening, over losse diensten heen. En dat terwijl de jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten in de knel komen.
Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan [[Wat bedoelen we in het Basisconcept voor Dienstverlening met de 'burger'?|burgers]], binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Een gemeenschappelijk visie op de organisatie van die overheidsdienstverlening, over losse diensten en overheidsinstellingen heen, ontbrak echter. En dat terwijl al jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten en overheidsinstellingen in de knel komen.


Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele diensten die zorgt dat diensten voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten. In feite is het een simpele en toepasbare managementarchitectuur, waarmee overheidsorganisaties kunnen sturen op hun eigen bijdrage in een keten.
Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele overheidsinstellingen, die zorgt dat die instellingen goed met elkaar samenwerken, en dat hun diensten vervolgens voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten. In feite is het een simpele en toepasbare managementarchitectuur, waarmee overheidsorganisaties kunnen sturen op hun eigen bijdrage in een keten.


* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept]]
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept]]
* [[Begrippen_Basisconcept_Dienstverlening|Concept lijst van dienstverleningsbegrippen ]]
==Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?==
==Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?==
We merken steeds weer de “kloof” tussen de burgers en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten, maar een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken.  
We merken steeds weer de “kloof” tussen de [[Wat bedoelen we in het Basisconcept voor Dienstverlening met de 'burger'?|burgers]] en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten: het vraagt om een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken.  


* [[Evaluaties van misstanden zijn de aanleiding voor het Basisconcept van Dienstverlening]]
* [[Evaluaties van misstanden zijn de aanleiding voor het Basisconcept van Dienstverlening]]
Regel 22: Regel 24:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
; Introductie Basisconcept van Dienstverlening
; Introductie Basisconcept van Dienstverlening
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept, inclusief:]]
 
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept]]
* [[Begrippen_Basisconcept_Dienstverlening|Concept lijst van dienstverleningsbegrippen ]]
** [[Probleemstelling Basisconcept van Dienstverlening|Probleemstelling]]
** [[Probleemstelling Basisconcept van Dienstverlening|Probleemstelling]]
** [[Drie uitgangspunten van het Basisconcept van Dienstverlening|De drie uitgangspunten]]
** [[Drie uitgangspunten van het Basisconcept van Dienstverlening|De drie uitgangspunten]]
Regel 28: Regel 32:


; Verdieping Basisconcept
; Verdieping Basisconcept
* [[De vijf elementen of processen van Dienstverlening|De vijf processen]]
* [[De vijf processen van Dienstverlening]]
* [[Uitwerking van het Basisconcept in Generieke Functies|Uitwerking in generieke functies (capabilities)]]
* [[Uitwerking van het Basisconcept in Generieke Functies|Uitwerking in generieke functies (capabilities)]]
* [[USM Procesmodel inclusief Werkstromen|Uitwerking in werkstromen & managementarchitectuur]]
* [[USM Procesmodel inclusief Werkstromen|Uitwerking in werkstromen & managementarchitectuur]]
Regel 61: Regel 65:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Nuttige links en netwerken:
Nuttige links en netwerken:
: → [https://noracommunity.pleio.nl/groups/view/785ebb93-a0b6-487f-b763-efce6ad470d9/basisconcept-van-dienstverlening Pleio-groep]
* [https://usmwiki.com/index.php/Main_Page USM-wiki]


Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:  
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:  

Huidige versie van 13 jan 2024 om 15:32


Agenda
Volledige agenda NORA

Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?

Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan burgers, binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Een gemeenschappelijk visie op de organisatie van die overheidsdienstverlening, over losse diensten en overheidsinstellingen heen, ontbrak echter. En dat terwijl al jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten en overheidsinstellingen in de knel komen.

Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele overheidsinstellingen, die zorgt dat die instellingen goed met elkaar samenwerken, en dat hun diensten vervolgens voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten. In feite is het een simpele en toepasbare managementarchitectuur, waarmee overheidsorganisaties kunnen sturen op hun eigen bijdrage in een keten.

Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?

We merken steeds weer de “kloof” tussen de burgers en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten: het vraagt om een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken.

Direct aan de slag
Introductie Basisconcept van Dienstverlening
Verdieping Basisconcept
Historie & verbanden
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Voorbeelden, netwerken, bijeenkomsten et cetera. Interne links, externe links en/of contactpersonen met maillink

→ Presentatie "Borg de positie van de burger in diensten met het Basisconcept van Dienstverlening" op de DADD 2023 (12.15 - 13.00 uur)
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige links en netwerken:

Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

Expertgroep Dienstverlening

Contactpersoon: Pieter Hoekstra, pieter.hoekstra@suparel.com

Contact.png