Uniform (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tekstactualisatie op basis van document)
(deel oude grondslag van BP overgenomen)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Doel (2020)
|ID=ND19
|ID=KD19
|Beschrijving=Uniformiteit is er op gericht dat afnemers de overheid in haar dienstverlening zo veel mogelijk zullen ervaren als één organisatie. De overheid uniformeert haar dientverlening waar het kan en levert maatwerk waar het nodig is. Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op soortgelijke wijze vorm door gebruik te maken van bouwstenen die breed worden toegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen of de toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen.
|Beschrijving=Uniformiteit is er op gericht dat afnemers de overheid in haar dienstverlening zo veel mogelijk zullen ervaren als één organisatie. De overheid uniformeert haar dientverlening waar het kan en levert maatwerk waar het nodig is. Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op soortgelijke wijze vorm door gebruik te maken van bouwstenen die breed worden toegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen of de toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Actieplan Nederland Open in Verbinding, Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP), Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
}}
}}

Versie van 29 okt 2021 12:32

Beschrijving

Uniformiteit is er op gericht dat afnemers de overheid in haar dienstverlening zo veel mogelijk zullen ervaren als één organisatie. De overheid uniformeert haar dientverlening waar het kan en levert maatwerk waar het nodig is. Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op soortgelijke wijze vorm door gebruik te maken van bouwstenen die breed worden toegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen of de toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP03Lever een kanaal-onafhankelijk resultaatLever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken.
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP08Standaardiseer waar mogelijkStandaardiseer waar het kan, maak specifiek waar het moet.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.