Het doel van gegevensmanagement: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(wijzigingen nav mail Jaap van den Berg (20/3))
(Tweede kop en alinea aangepast)
Regel 1: Regel 1:
<noinclude>{{Gegevensmanagement|auteurs=Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)|status=DISCUSSIEVERSIE|feedback=jaap.vandenberg@duo.nl}}[[Categorie:Doel en belang gegevensmanagement]]</noinclude>
<noinclude>{{Gegevensmanagement|auteurs=Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)|status=DISCUSSIEVERSIE|feedback=jaap.vandenberg@duo.nl}}[[Categorie:Doel en belang gegevensmanagement]]</noinclude>
<noinclude>==Doel en belang van gegevensmanagement==</noinclude>
<noinclude>==Doel van gegevensmanagement==</noinclude>
Gegevensmanagement kent als hoogste doel het organiseren van de feitenverzameling zodanig dat de overheidsorganisatie beschikt over betrouwbare<ref>Betrouwbare: Volledig, juist, tijdig, transparant, authentiek</ref> feiten in een veilige<ref>Veilige: Compliant aan wet- regelgeving en voorschriften (zoals Baseline Informatiebeveiliging Rijk, Privacy Baseline)</ref> omgeving om de productlevering en de dienstverlening op te baseren.<noinclude>  
Gegevensmanagement kent als hoogste doel het organiseren van de feitenverzameling zodanig dat de overheidsorganisatie beschikt over betrouwbare<ref>Betrouwbare: Volledig, juist, tijdig, transparant, authentiek</ref> feiten in een veilige<ref>Veilige: Compliant aan wet- regelgeving en voorschriften (zoals Baseline Informatiebeveiliging Rijk, Privacy Baseline)</ref> omgeving om de productlevering en de dienstverlening op te baseren.<noinclude>  


Regel 15: Regel 15:


De combinatie van de juridische grondslag en de gegevensgrondslag leidt tot beslissingen die samenkomen in besluiten die in de vorm van beschikkingen als product aan burgers en bedrijven geleverd worden. De interactie tussen overheid en burgers en bedrijven over het product vormt de dienstverlening.
De combinatie van de juridische grondslag en de gegevensgrondslag leidt tot beslissingen die samenkomen in besluiten die in de vorm van beschikkingen als product aan burgers en bedrijven geleverd worden. De interactie tussen overheid en burgers en bedrijven over het product vormt de dienstverlening.
===Definitie===
===Definitie en belang===


''{{#show: Gegevensmanagement (begrip) | ?Beschrijving}}''
''{{#show: Gegevensmanagement (begrip) | ?Beschrijving}}''


Het woord 'feit' of 'feitenverzameling' kan door verschillende partijen anders geïnterpreteerd worden. Bij ons is een feit meestal een gebeurtenis in de werkelijkheid. Over deze gebeurtenissen verzamelen we gegevens, dat is de neerslag in een administratie van relevante aspecten van deze gebeurtenis (en dus niet het feit of de werkelijkheid zelf). Verschillende organisaties kunnen dan ook verschillende gegevens verzamelen over eenzelfde gebeurtenis.
Gegevens komen voort uit feiten. Het woord 'feit' of 'feitenverzameling' kan door verschillende partijen anders geïnterpreteerd worden. Bij ons is een feit meestal een gebeurtenis in de werkelijkheid. Over deze gebeurtenissen verzamelen we gegevens, dat is de neerslag in een administratie van relevante aspecten van deze gebeurtenis (en dus niet het feit of de werkelijkheid zelf). Verschillende organisaties kunnen dan ook verschillende gegevens verzamelen over eenzelfde gebeurtenis.
 
Het belang van gegevensmanagement is dan ook dat we de juiste gegevens over gebeurtenissen verzamelen die de grondslag vormen voor een beschikking. Dat kan alleen als heel goed gedefinieerd is wat die gegevens betekenen (dus ook de context kennen waarin ze verzameld zijn en de regels kennen die onlosmakelijk met die gegevensset verbonden zijn) en als de samenhang van deze gegevens duidelijk is, inclusief de beperkingen die dit met zich meebrengt. Tenslotte is elke gegevensverzameling/elk gegevensmodel een beperkte beschrijving van de werkelijkheid.


Het belang van gegevensmanagement is dan ook dat we de juiste gegevens over gebeurtenissen verzamelen die de grondslag vormen voor een beschikking. Dat kan alleen als heel goed gedefinieerd is wat die gegevens betekenen (dus ook de context kennen waarin ze verzameld zijn en de regels kennen die onlosmakelijk met die gegevensset verbonden zijn) en de samenhang van deze gegevens kennen, inclusief de beperkingen die dit met zich meebrengt. Tenslotte is elke gegevensverzameling/elk gegevensmodel een beperkte beschrijving van de werkelijkheid.
==Voetnoten==
==Voetnoten==
<references/></noinclude>
<references/></noinclude>

Versie van 20 mrt 2019 17:45


Onderdeel van
Thema's
Contact
Arjen Santema
jaap.vandenberg@duo.nl
Status
Actueel
Auteurs

Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)

Doel van gegevensmanagement

Gegevensmanagement kent als hoogste doel het organiseren van de feitenverzameling zodanig dat de overheidsorganisatie beschikt over betrouwbare[1] feiten in een veilige[2] omgeving om de productlevering en de dienstverlening op te baseren.

De overheid behartigt de belangen van burgers en bedrijven op basis van twee grondslagen:

  • de juridische grondslag (wetten, jurisprudentie);
  • de gegevensgrondslag (het feitenmateriaal dat bij een zaak hoort).

Wetten worden vertaald naar processen en procedures. Processen maken gebruik van betrouwbare gegevensgrondslagen. Het resultaat is rechtvaardige besluitvorming over de rechten en plichten van belanghebbenden.

Gegevensmanagement ondersteunt overheidsorganisaties om aan deze grondslagen te voldoen. Over het algemeen kunnen we aansluitend daarop een aantal behoeften onderkennen:

  • Het belang van de afnemer van gegevens is zodanig dat hij met behulp van deze gegevens de belanghebbende kan bedienen door middel van rechtvaardige besluitvorming;
  • Efficiëntie van het proces bereiken dat de afnemersorganisatie dient uit te voeren;
  • Een strategie ondersteunen die het langetermijnperspectief in acht neemt (bijvoorbeeld door gegevens zodanig ter beschikking te stellen dat wendbaarheid van de organisatie ondersteund wordt).

De combinatie van de juridische grondslag en de gegevensgrondslag leidt tot beslissingen die samenkomen in besluiten die in de vorm van beschikkingen als product aan burgers en bedrijven geleverd worden. De interactie tussen overheid en burgers en bedrijven over het product vormt de dienstverlening.

Definitie en belang[bewerken]

Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren.

Gegevens komen voort uit feiten. Het woord 'feit' of 'feitenverzameling' kan door verschillende partijen anders geïnterpreteerd worden. Bij ons is een feit meestal een gebeurtenis in de werkelijkheid. Over deze gebeurtenissen verzamelen we gegevens, dat is de neerslag in een administratie van relevante aspecten van deze gebeurtenis (en dus niet het feit of de werkelijkheid zelf). Verschillende organisaties kunnen dan ook verschillende gegevens verzamelen over eenzelfde gebeurtenis.

Het belang van gegevensmanagement is dan ook dat we de juiste gegevens over gebeurtenissen verzamelen die de grondslag vormen voor een beschikking. Dat kan alleen als heel goed gedefinieerd is wat die gegevens betekenen (dus ook de context kennen waarin ze verzameld zijn en de regels kennen die onlosmakelijk met die gegevensset verbonden zijn) en als de samenhang van deze gegevens duidelijk is, inclusief de beperkingen die dit met zich meebrengt. Tenslotte is elke gegevensverzameling/elk gegevensmodel een beperkte beschrijving van de werkelijkheid.

Voetnoten[bewerken]

  1. Betrouwbare: Volledig, juist, tijdig, transparant, authentiek
  2. Veilige: Compliant aan wet- regelgeving en voorschriften (zoals Baseline Informatiebeveiliging Rijk, Privacy Baseline)