Afgeleide Principes Revisited: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(aangepast na gebruikersraad)
(zonder placeholder)
Regel 1: Regel 1:
{{Placeholder}}
In de [[NORA Gebruikersraad/2016-06-14|NORA Gebruikersraad van 14-06-2014]] is een {{Bestand met info|Voorstel Afgeleide Principes Revisited.pdf|Voorstel}} aangenomen om de [[Afgeleide principes]] opnieuw te bekijken met het oog op o.a. actualiteit, consistentie, eenduidigheid van de formulering en de mogelijkheid om ze te verrijken met voorbeelden uit de praktijk. Op deze pagina is de voortgang van dit proces te volgen.
In de [[NORA Gebruikersraad/2016-06-14|NORA Gebruikersraad van 14-06-2014]] is een {{Bestand met info|Voorstel Afgeleide Principes Revisited.pdf|Voorstel}} aangenomen om de [[Afgeleide principes]] opnieuw te bekijken met het oog op o.a. actualiteit, consistentie, eenduidigheid van de formulering en de mogelijkheid om ze te verrijken met voorbeelden uit de praktijk. Op deze pagina is de voortgang van dit proces te volgen.



Versie van 15 jun 2016 15:07

In de NORA Gebruikersraad van 14-06-2014 is een Voorstel (PDF, 53 kB) aangenomen om de Afgeleide principes opnieuw te bekijken met het oog op o.a. actualiteit, consistentie, eenduidigheid van de formulering en de mogelijkheid om ze te verrijken met voorbeelden uit de praktijk. Op deze pagina is de voortgang van dit proces te volgen.

Eerste bijeenkomst: 6 juli 2016 bij ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN DEN HAAG Aanmelden bij Robert van Wessel, via [nora@ictu.nl] of 06


Prioriteiten zoals aangegeven[bewerken]

De onderstaande tabel is gerangschikt naar de eigenschap "Prioriteit revisit." NB: Deze eigenschap geeft het totaal aantal prioriteitspunten dat is toegekend aan de principes. Hoe groter het getal, hoe meer prioriteit.

Dit is de stand van zaken na 10 reacties.

 StellingPrioriteit revisit
Perspectief gebruikerDe gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.11
Identificatie informatie-objectenInformatieobjecten zijn uniek geïdentificeerd9
Informatie-objecten systematisch beschrevenDe aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.8
Informatiebeveiliging door zonering en filteringDe betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.7
Bronregistraties zijn leidendAlle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.7
Diensten zijn herbruikbaarDe dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken6
Automatische dienstverleningDe dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.6
Doelbinding (AP)Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.6
Bundeling van dienstenDe dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.6
Ruimtelijke informatie via locatieDe dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.3
Terugmelden aan bronhouderBij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder3
Positioneer de dienstDe dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.3
Proactief aanbiedenDe dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie2
Gebruik de landelijke bouwstenenDe dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid2
Afnemer heeft inzageDe afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van2
Diensten vullen elkaar aanDe dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet1
Verantwoording besturing kwaliteitDe dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.1
Transparante dienstverleningAfnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.1
Persoonlijke benaderingDe dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.1
Onweerlegbaarheid (principe)De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.1
No wrong doorOverheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst1
PDCA-cyclus in besturing kwaliteitDe kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.1
Afspraken vastgelegdDienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst1
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaalHet resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.1
Controle op juistheid volledigheid en tijdigheidDe betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.1
Aanvullend kanaalDe dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.1
Voorkeurskanaal internetDe dienst kan via internet worden aangevraagd1
Nauwkeurige dienstbeschrijvingDe dienst is nauwkeurig beschreven.1
Gebruik standaard oplossingenDe dienst maakt gebruik van standaard oplossingen0
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauSturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie0
Verantwoording dienstlevering mogelijkDe wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord0
Uitgangssituatie herstellenWanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld0
De dienstverlener voldoet aan de normDe dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.0
Gebruik open standaardenDe dienst maakt gebruik van open standaarden0
Identificatie authenticatie en autorisatieDienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft0
Eenmalige uitvraagAfnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd0
Continuïteit van de dienstDe levering van de dienst is continu gewaarborgd.0