Afgeleide Principes Revisited

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 4 jul 2016 om 13:49 (categorie over afgeleide principes toegevoegd)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

In de NORA Gebruikersraad van 14-06-2016 is een Voorstel (PDF, 53 kB) aangenomen om de Afgeleide principes opnieuw te bekijken met het oog op o.a. actualiteit, consistentie, eenduidigheid van de formulering en de mogelijkheid om ze te verrijken met voorbeelden uit de praktijk. Op deze pagina is de voortgang van dit proces te volgen.

Eerste bijeenkomst: 6 juli 2016 bij ICTU, Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN DEN HAAG Aanmelden tot 1 juli bij Robert van Wessel, via nora@ictu.nl of 0622204901

Kun je niet aanwezig zijn en wil je wel dat je input meegenomen wordt? Neem dan even contact op.

Prioriteiten zoals aangegeven[bewerken]

De onderstaande tabel is gerangschikt naar de eigenschap "Prioriteit revisit." NB: Deze eigenschap is de opsomming van alle prioriteitspunten die geïnteresseerden aan een principe hebben toegekend.

Dit is de stand van zaken na 11 verwerkte reacties. Ook reageren? Mail even naar nora@ictu.nl en geef je prioriteiten aan: 5 punten voor je topprioriteit en 1 punt voor elk ander principe dat je aangepakt wilt zien.

 IDStellingPrioriteit revisit
Perspectief gebruikerAP19De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.11
Identificatie informatie-objectenAP16Informatieobjecten zijn uniek geïdentificeerd9
Informatie-objecten systematisch beschrevenAP17De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.8
Informatiebeveiliging door zonering en filteringAP38De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.7
Bronregistraties zijn leidendAP13Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.7
Diensten zijn herbruikbaarAP01De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken6
Automatische dienstverleningAP23De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.6
Doelbinding (AP)AP15Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.6
Bundeling van dienstenAP21De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.6
Ruimtelijke informatie via locatieAP18De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.3
Terugmelden aan bronhouderAP14Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder3
Positioneer de dienstAP04De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.3
Proactief aanbiedenAP24De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie2
Gebruik de landelijke bouwstenenAP07De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid2
Afnemer heeft inzageAP26De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van2
Diensten vullen elkaar aanAP03De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet1
Verantwoording besturing kwaliteitAP34De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.1
Transparante dienstverleningAP25Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.1
Persoonlijke benaderingAP20De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.1
Onweerlegbaarheid (principe)AP40De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.1
No wrong doorAP22Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst1
PDCA-cyclus in besturing kwaliteitAP31De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.1
Afspraken vastgelegdAP28Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst1
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaalAP11Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.1
Controle op juistheid volledigheid en tijdigheidAP39De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.1
Aanvullend kanaalAP10De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.1
Voorkeurskanaal internetAP09De dienst kan via internet worden aangevraagd1
Nauwkeurige dienstbeschrijvingAP05De dienst is nauwkeurig beschreven.1
Gebruik standaard oplossingenAP06De dienst maakt gebruik van standaard oplossingen0
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauAP32Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie0
Verantwoording dienstlevering mogelijkAP30De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord0
Uitgangssituatie herstellenAP36Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld0
De dienstverlener voldoet aan de normAP29De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.0
Gebruik open standaardenAP08De dienst maakt gebruik van open standaarden0
Identificatie authenticatie en autorisatieAP37Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeft0
Eenmalige uitvraagAP12Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd0
Continuïteit van de dienstAP35De levering van de dienst is continu gewaarborgd.0