Afgeleide principes en private partijen

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 8 mrt 2018 om 13:54 (query gefixt)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Dit overzicht komt voort uit het scriptieonderzoek van Ruben Greve, naar de toepasbaarheid van de NORA voor het opstellen van een solution architectuur in de zorg. Aanvullingen of feedback hierop is welkom via nora@ictu.nl.

Hoewel er steeds meer publiek-private samenwerking is in de publieke sector blijven er behoorlijke verschillen tussen publieke en private partijen. De NORA is gebaseerd op het publieke belang en private belangen lopen hier niet altijd parallel aan. De meeste Afgeleide principes kunnen wel degelijk meerwaarde hebben voor private partijen (zie ook NORA voor private partijen).

In de onderstaande tabel staan nog een aantal issues, AP's die in de huidige formulering moeilijk toepasbaar zijn of relatief weinig meerwaarde hebben voor private partijen. In de herziening van de AP's in 2016-2017 worden deze issues opgepakt en waar nodig hersteld.

 StellingPrivaat
Diensten zijn herbruikbaarDe dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruiken
Ontkoppelen met dienstenDe stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst.
Diensten vullen elkaar aanDe dienst vult andere diensten aan en overlapt deze niet
Positioneer de dienstDe dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.
Nauwkeurige dienstbeschrijvingDe dienst is nauwkeurig beschreven.
Gebruik standaard oplossingenDe dienst maakt gebruik van standaard oplossingen
Gebruik de landelijke bouwstenenDe dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheid
Gebruik open standaardenDe dienst maakt gebruik van open standaarden
Voorkeurskanaal internetDe dienst kan via internet worden aangevraagd
Aanvullend kanaalDe dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaalHet resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.
Eenmalige uitvraagAfnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagd
Bronregistraties zijn leidendAlle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.
Terugmelden aan bronhouderBij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouder
Doelbinding (AP)Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
Informatie-objecten systematisch beschrevenDe aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.
Ruimtelijke informatie via locatieDe dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.
Perspectief gebruikerDe gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.
Persoonlijke benaderingDe dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.
Bundeling van dienstenDe dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.
No wrong doorOverheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienst
Automatische dienstverleningDe dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.
Proactief aanbiedenDe dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatie
Transparante dienstverleningAfnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.
Afnemer heeft inzageDe afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van
Een verantwoordelijke organisatieEén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst
Afspraken vastgelegdDienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
De dienstverlener voldoet aan de normDe dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
Verantwoording dienstlevering mogelijkDe wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord
PDCA-cyclus in besturing kwaliteitDe kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauSturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
Baseline kwaliteit dienstenDe dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
Verantwoording besturing kwaliteitDe dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
Onweerlegbaarheid (principe)De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.
BeschikbaarheidDe beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.
IntegriteitDe dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.
Vertrouwelijkheid (principe)De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.
ControleerbaarheidDe dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.

}}