Categorie:Afgeleide principes

Uit NORA Online
Versie door JDirks (overleg | bijdragen) op 12 feb 2013 om 16:51 (tabel belangrijker)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.


Om een nieuw element van type Afgeleid principe te maken, vul de naam in en klik op de button:




Overzicht[bewerken]

De relatie met basisprincipes staat in het Grafisch overzicht relatie principes.

 IDStellingArchitectuurlaagArchitectuurdomeinRealiseert
Diensten zijn herbruikbaarAP01De dienst is zodanig opgezet, dat andere organisaties deze in eigen diensten kunnen hergebruikenBedrijfsarchitectuurProducten en DienstenStandaard (Basisprincipe)
Ontkoppelen met dienstenAP02De stappen uit het dienstverleningsproces zijn ontsloten als dienst.BedrijfsarchitectuurProcessenNoodzakelijk
Diensten vullen elkaar aanAP03De dienst vult andere diensten aan en overlapt deze nietBedrijfsarchitectuurProducten en DienstenGebundeld
Positioneer de dienstAP04De dienst is helder gepositioneerd in het dienstenaanbod.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenGebundeld
Vindbaar
Nauwkeurige dienstbeschrijvingAP05De dienst is nauwkeurig beschreven.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenTransparant
Vindbaar
Gebruik standaard oplossingenAP06De dienst maakt gebruik van standaard oplossingenInformatiearchitectuurBerichten en GegevensStandaard (Basisprincipe)
Gebruik de landelijke bouwstenenAP07De dienst maakt gebruik van de landelijke bouwstenen e-overheidInformatiearchitectuurMedewerkers en ApplicatiesStandaard (Basisprincipe)
Gebruik open standaardenAP08De dienst maakt gebruik van open standaardenInformatiearchitectuurBerichten en GegevensStandaard (Basisprincipe)
Voorkeurskanaal internetAP09De dienst kan via internet worden aangevraagdTechnische architectuurNetwerkToegankelijk
Aanvullend kanaalAP10De dienst kan, behalve via internet, via minimaal één ander kanaal voor persoonlijk contact worden aangevraagd.Technische architectuurNetwerkToegankelijk
Gelijkwaardig resultaat ongeacht kanaalAP11Het resultaat van de dienst is gelijkwaardig, ongeacht het kanaal waarlangs de dienst wordt aangevraagd of geleverd.Technische architectuurNetwerkBetrouwbaar
Toegankelijk
Eenmalige uitvraagAP12Afnemers wordt niet naar reeds bekende informatie gevraagdInformatiearchitectuurInformatieuitwisselingNoodzakelijk
Bronregistraties zijn leidendAP13Alle gebruikte informatieobjecten zijn afkomstig uit een bronregistratie.Technische architectuurGegevensopslagStandaard (Basisprincipe)
Noodzakelijk
Terugmelden aan bronhouderAP14Bij gerede twijfel aan de juistheid van informatie, meldt de dienstverlener dit aan de verantwoordelijke bronhouderTechnische architectuurGegevensopslagOntvankelijk
Noodzakelijk
Doelbinding (AP)AP15Het doel waarvoor informatie wordt (her)gebruikt is verenigbaar met het doel waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.InformatiearchitectuurInformatieuitwisselingBetrouwbaar
Vertrouwelijk
Identificatie informatie-objectenAP16Informatieobjecten zijn uniek geïdentificeerdTechnische architectuurGegevensopslagVindbaar
Vertrouwelijk
Informatie-objecten systematisch beschrevenAP17De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn, uniek geïdentificeerd, in een informatiemodel beschreven.Berichten en Gegevens
Gegevensopslag
Informatieuitwisseling
Toegankelijk
Transparant
Vindbaar
Standaard (Basisprincipe)
Ruimtelijke informatie via locatieAP18De dienst ontsluit ruimtelijke informatie locatiegewijs.InformatiearchitectuurInformatieuitwisselingToegankelijk
Gebundeld
Transparant
Perspectief gebruikerAP19De gebruiker staat aantoonbaar centraal gedurende het (door-)ontwikkelen van diensten en ondersteunende systemen.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenToegankelijk
Standaard (Basisprincipe)
Persoonlijke benaderingAP20De dienst benadert geïdentificeerde afnemers op persoonlijke wijze.BedrijfsarchitectuurProcessenToegankelijk
Proactief
Bundeling van dienstenAP21De dienst wordt gebundeld met verwante diensten zodat deze samen met één aanvraag afgenomen kunnen worden.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenGebundeld
No wrong doorAP22Overheidsloketten verwijzen gericht door naar de dienstBedrijfsarchitectuurOrganisatieVindbaar
Automatische dienstverleningAP23De dienst wordt na bepaalde signalen automatisch geleverd.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenProactief
Proactief aanbiedenAP24De dienst ondersteunt proactiviteit van dienstverleners binnen en buiten de organisatieBedrijfsarchitectuurProducten en DienstenProactief
Transparante dienstverleningAP25Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.InformatiearchitectuurBerichten en GegevensTransparant
Afnemer heeft inzageAP26De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er vanInformatiearchitectuurBerichten en GegevensTransparant
Een verantwoordelijke organisatieAP27Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienstBedrijfsarchitectuurOrganisatieOntvankelijk
Afspraken vastgelegdAP28Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienstBedrijfsarchitectuurProducten en DienstenBetrouwbaar
De dienstverlener voldoet aan de normAP29De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.BedrijfsarchitectuurProcessenBetrouwbaar
Standaard (Basisprincipe)
Verantwoording dienstlevering mogelijkAP30De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoordBedrijfsarchitectuurProducten en DienstenTransparant
PDCA-cyclus in besturing kwaliteitAP31De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.BedrijfsarchitectuurProcessenOntvankelijk
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauAP32Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatieBedrijfsarchitectuurOrganisatieBetrouwbaar
Baseline kwaliteit dienstenAP33De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.BedrijfsarchitectuurProducten en DienstenBetrouwbaar
Standaard (Basisprincipe)
Verantwoording besturing kwaliteitAP34De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.BedrijfsarchitectuurOrganisatieBetrouwbaar
Transparant
Continuïteit van de dienstAP35De levering van de dienst is continu gewaarborgd.BedrijfsarchitectuurProcessen
Uitgangssituatie herstellenAP36Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteldTechnische architectuurGegevensopslag
Identificatie authenticatie en autorisatieAP37Dienstverlener en afnemer zijn geauthenticeerd wanneer de dienst een vertrouwelijk karakter heeftInformatiearchitectuurMedewerkers en Applicaties
Informatiebeveiliging door zonering en filteringAP38De betrokken faciliteiten zijn gescheiden in zones.Technische architectuurNetwerk
Controle op juistheid volledigheid en tijdigheidAP39De betrokken systemen controleren informatie-objecten op juistheid, volledigheid en tijdigheid.Technische architectuurTechnische componenten
Onweerlegbaarheid (principe)AP40De onweerlegbaarheid van berichtenuitwisseling wordt gegarandeerd door wederzijdse authenticatie en door versleuteling van elektronische handtekeningen.InformatiearchitectuurInformatieuitwisselingBetrouwbaar
BeschikbaarheidAP41De beschikbaarheid van de dienst voldoet aan de met de afnemer gemaakte continuïteitsafspraken.InformatiearchitectuurProcessenBetrouwbaar
IntegriteitAP42De dienstverlener waarborgt de integriteit van gegevens en systeemfuncties.InformatiearchitectuurProcessenBetrouwbaar
Vertrouwelijkheid (principe)AP43De dienstverlener verschaft alleen geautoriseerde afnemers toegang tot vertrouwelijke gegevens.InformatiearchitectuurInformatieuitwisselingVertrouwelijk
ControleerbaarheidAP44De dienstverlener zorgt ervoor dat de beoogde toegang tot gegevens en de juiste werking van zijn systemen continu alsook achteraf te controleren is.InformatiearchitectuurTechnische componentenBetrouwbaar
Vertrouwelijk


Exporteren[bewerken]

exporteer alle afgeleide principes als komma-gescheiden bestand (geschikt voor invoer in een spreadsheet) (CSV, ~70KB)


Alfabetische lijst afgeleide principes[bewerken]