Eigenschap:Beschrijving

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element te voorzien van een beschrijving.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 100 pages using this property.
B
Orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld" (a-orgaan), of "een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed" (b-orgaan).  +
De overtuiging dat ‘beter voor de gebruiker en goedkoper voor de organisatie’ samen gaan wanneer het gebruikersperspectief centraal staat, is nog onvoldoende gemeengoed voor zowel veel professionals in het veld als voor bestuurders.<br> Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft daarom onderzoek laten doen om dit vernieuwde vertrekpunt feitelijk en breed te onderbouwen. Hiertoe zijn 11 cases van publieke organisaties verzameld en bestudeerd. Kenmerk van deze cases is dat vanuit het gebruikersperspectief verbeteringen zijn doorgevoerd in de dienstverleningsprocessen. De cases uit deze studie vormen een bevestiging van de veronderstelling dat meer kostenefficiëntie ontstaat nadat de dienstverlening is verbeterd, op voorwaarde dat het gebruikersperspectief (wensen van gebruikers en hun suggesties voor verbetering) leidend is geweest voor de inrichting van de dienstverleningsprocessen. <br> Dit is daarom een pleidooi tegen een puur efficiency gedreven aanpak en vóór een aanpak om met inschakeling van gebruikers te streven naar betere dienstverlening.  +
De beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten voldoen aan vooraf bepaalde normen. Aangeboden informatie dient bijvoorbeeld juist, authentiek, actueel en volledig te zijn. Processen zijn zodanig ingericht dat dit is gegarandeerd en monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.  +
In haar dienstverlening zegt de overheid wat ze doet en doet wat ze zegt. Burgers en bedrijven kunnen uitgaan van een betrouwbare en voorspelbare overheid. Zij kunnen vertrouwen dat informatie tijdig wordt verstrekt en dat deze correct, compleet en actueel is. De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. De monitoring en verantwoording hierop, alsmede de verbeteringen die hieruit voortvloeien zijn verankerd in de overheidsprocessen. Deze worden zo continu verbeterd.  +
De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.  +
De mate waarin de organisatie zich voor de informatievoorziening kan verlaten op een informatiesysteem. De betrouwbaarheid van een informatiesysteem is daarmee de verzamelterm voor de begrippen beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.  +
Mate waarin vertrouwen kan worden gesteld in een identificatiemiddel, gebaseerd op de mate van zekerheid waarmee attributen, identiteiten, identificatiemiddelen en/of bevoegdheden zijn vastgesteld.  +
==Objectdefinitie== Betreft de mate waarin de data ononderbroken beschikbaar is voor eindgebruikers. ==Objecttoelichting== De technische betrouwbaarheid van opslagsystemen bepaalt in hoge mate de beschikbaarheid van de opgeslagen data. Technische betrouwbaarheid is gespecificeerd als: MTBF (Mean Time Between Failures), MTTR (Mean Time To Repair) en MTTF (Mean Time To Failure). De effectieve beschikbaarheid van opslag bepaalt de toegankelijkheid van data, die kan worden uitgedrukt in de verhouding van de tijd waarin de data beschikbaar is ten opzichte van de niet beschikbare tijd. Voor een zeer hoge beschikbaarheid, bijvoorbeeld 7x24 uur en 99,999% dient kostbare hardware en softwarematige redundantie te worden toegepast. Aanvullend is het belangrijk eisen te stellen aan het maximum aantal onderbrekingen per uur, dag of jaar. Lange bewaartijd opslag impliceert data integriteit, authenticiteit en privacy-dreigingen die niet of minder van toepassing zijn op systemen met een beperkte bewaartijd.  +
==Objectdefinitie== Betreft een vastgelegde manier van handelen voor het inloggen op informatiesystemen. ==Objecttoelichting== De toegang tot systemen en toepassingen wordt beheerst met beveiligde inlogprocedures. Daarbij dient de geclaimde identiteit op passende wijze en met een geschikte techniek te worden vastgesteld. De procedure om in te loggen, wordt zo ontworpen, dat de kans op onbevoegde toegang minimaal is.  +
==Objectdefinitie== Betreft een omgeving die uitsluitend wordt gebruikt om applicaties te creëren of aan te passen. ==Objecttoelichting== Het traject van ontwikkelen van een applicatie en het in productie nemen van de resultaten van dit ontwikkeltraject vindt gefaseerd plaats in specifieke omgevingen. Bij de ontwikkeling worden vier omgevingen onderscheiden: # Ontwikkelomgeving, Hierin wordt de programmacode ontwikkeld. Om te voorkomen dat ontwikkelingen het productieproces kunnen beïnvloed is deze omgeving gescheiden van de productie omgeving. # Testomgeving, Hierin worden de uit de ontwikkelomgeving afkomstige producten getest door professionele testteams. Aanwezige, in de testomgeving gesignaleerde, onvolkomenheden in de software worden weer via ontwikkelomgeving aangepast. Dit is een iteratief proces totdat uit de test naar voren komt dat het product geschikt is om in productie te nemen; # Acceptatieomgeving, Hierin worden de softwareproducten (nog éénmaal grondig) getest en bij positief resultaat door de gebruikers en beheerders geaccepteerd. Bij eventuele onvolkomenheden worden de softwareproducten niet geaccepteerd (no-go) en terug gestuurd naar de testomgeving of ontwikkelomgeving; # Productieomgeving, Hierin worden de nieuwe softwareproducten uitgerold. De Productie omgeving is de omgeving waarin de nieuwe softwareproducten functioneel en actief moeten zijn. De in de voorgaande omgevingen uitgevoerde stappen moeten zo veel mogelijk garanderen dat nieuw ontwikkelde software geen fouten bevat die de productiegegevens kunnen corrumperen. In principe zijn alle omgevingen los van elkaar ingericht en vindt behalve via formele overdrachten geen contact plaats tussen de verschillende omgevingen.  +
Informatiebeveiliging is het geheel van preventieve, detectieve, repressieve en correctieve maatregelen, alsmede procedures en processen om eventuele gevolgen van beveiligingsincidenten tot een acceptabel (passend), vooraf bepaald niveau te beperken. De maatregelen zijn gebaseerd op een risicoanalyse en wettelijke verplichtingen (waaronder - in het geval van persoonsgegevens - ook de AVG).  +
==Objectdefinitie== Omvat de beveiliging van het berichtenverkeer. ==Objecttoelichting== De beveiliging van het berichtenverkeer omvat beveiligingsmechanismen die bescherming bieden tegen Cross-Site Scripting (XSS), SQL Injections en andere bedreigingen op de inhoud van berichten, onder andere op basis van schema-validaties. Voor het berichtenverkeer geldt minimaal de OWASP-top 10. Deze criteria worden voortdurend geactualiseerd en zijn vrij toegankelijk op internet op https://OWASP.org. Voor PKI Overheid de Digikoppeling-standaarden van Logius.nl toepassen. Let op: voor alle Application Programming Interface (API)-initiatieven als alternatief voor webservices (server2server). Qua certificaatgebruik hiervoor digikoppeling richtlijnen blijven volgen. Op de middlewarelaag wordt vaak Message-level security gebruikt als set van maatregelen. Deze set specificeert in hoeverre de SOAP-berichten tussen een client-applicatie en een webservice, die aangeroepen is door een client, moeten worden versleuteld, digitaal worden ondertekend of beiden. Het specificeert tevens de gedeelde beveiligingscontext tussen een webservice en een client, in het geval dat ze meerdere SOAP-berichten uitwisselen. Message-level security wordt toegepast voor zekerheid over de vertrouwelijkheid via versleuteling van berichten of onderdelen daarvan; voor de integriteit van berichten via elektronische handtekeningen en voor authenticatie, door te vragen naar een gebruikersnaam of een X.509 token.  +
Beveiliging en Gegevensbeschrijvingen in openbare review  +
==Objectdefinitie== Omvat specifieke eisen over de te nemen maatregelen voor de beveiligingsmechanismen, het dienstverleningsniveau en de kwaliteit van beheerprocessen. ==Objecttoelichting== De eisen voor communicatievoorzieningen betreffen enerzijds de verantwoordelijkheden voor de informatiebeveiliging van het transport en de distributie van informatie en anderzijds de beveiligde toegang tot de transportvoorzieningen zelf.  +
==Objectdefinitie== Betreft een modelmatige beschrijving van de technische en organisatorische samenhang van onderdelen van softwarepakketten. ==Objecttoelichting== Op het hoogste niveau beschrijft een zogenaamde enterprise-architectuur de context van de organisatie en op hoofdlijnen het geheel aan organisatorische en functionele activiteiten en tot welke bedrijfsoutput dit resulteert. De beveiligingsarchitectuur beschrijft met het beveiligingsbeleid in samenhang welke organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen de beoogde bedrijfsfunctionaliteit en dienstverlening ondersteunen voor eindgebruikers en klanten. ==Schaalgrootte== Middel en groot. ==Voor wie== Klant.  +
==Objectdefinitie== Betreft de faciliteiten waarmee bedrijfsmiddelen binnen ruimten beveiligd worden. ==Objecttoelichting== De rekencentra bevatten verschillende typen ruimten zoals: kantoren, bekabelingsruimten en serverruimten. Deze ruimten moeten conform de beveiligingsgraad van deze ruimten voorzien zijn van beveiligingsfaciliteiten.  +
==Objectdefinitie== Betreft een specialistische adviesfunctie (beveiligingsrollen) voor het management en de organisatie, gericht op het behalen van beveiligingsdoelstellingen. ==Objecttoelichting== De organisatie beschikt over middelen en informatie die beveiligd moeten worden. Hiervoor moeten de juiste rollen zijn benoemd binnen een centraal orgaan, de beveiligingsfunctie. De functionarissen binnen deze functies hebben specifieke verantwoordelijkheden voor het realiseren van toegangsbeveiliging binnen de gehele organisatie, waaronder het toegangsbeveiligingssysteem.  +
==Objectdefinitie== Betreft een doelgerichte bundeling van kennis en vaardigheden tussen personen met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de relationele samenhang van beveiliging. ==Objecttoelichting== De beveiligingsfunctie omvat de geformaliseerde taken en verantwoordelijkheden voor clouddiensten. Binnen de beveiligingsfunctie is geregeld dat contact wordt onderhouden met verantwoordelijken binnen de Cloud Service Consumer (CSC)-organisatie wanneer sprake is van beveiligingsincidenten. De beveiligingsorganisatie van de Cloud Service Provider (CSP) zorgt/ziet toe op het naleven van het informatiebeveiligingsbeleid, clouddienstenbeleid en overig hieraan gerelateerd beleid. Hoewel een ‘Beveiligingsfunctie’ als zelfstandig object beschouwd kan worden, is voor de eenvoud gekozen om deze in deze BIO Thema-uitwerking te integreren met de organisatie. Waar nodig grijpt de beveiligingsorganisatie in. De taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en middelen die de beveiligingsorganisatie hiervoor heeft zijn vooraf expliciet, in relatie tot de CSC, benoemd en vastgesteld. Ook moet vooraf vaststaan hoe de rapportagelijnen tussen de beveiligingsverantwoordelijken zijn georganiseerd.  +
==Objectdefinitie== Betreft een doelgerichte bundeling van kennis en vaardigheden tussen personen met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de relationele samenhang van beveiliging. ==Objecttoelichting== De beveiligingsorganisatie ziet toe op het naleven van het informatiebeveiligingsbeleid. Waar nodig grijpt de beveiligingsorganisatie in. Welke taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en middelen een beveiligingsorganisatie hierin heeft, wordt vooraf expliciet benoemd en vastgesteld. Ook moet vaststaan hoe de rapportagelijnen zijn uitgestippeld.  +
==Doel== Doel van Bevoegdhedenbeheer is het toekennen van een bevoegdheid aan een entiteit om namens een andere entiteit te mogen handelen. ==Scope== Bevoegdhedenbeheer betreft de “levenscyclus” van bevoegdheden: vanaf het onderkennen (ontstaan en eventueel aanpassen), naar het toekennen aan digitale identiteiten en het verklaren daarvan, tot aan het intrekken (verwijderen) van bevoegdheden.<br /> ==Voorbeelden== Doorgaans wordt Bevoegdhedenbeheer ook wel Autorisatiebeheer of Access Management genoemd. <br /> Uitgangspunt hierbij is, dat met bepaalde “regels” wordt bepaald wat mag (of wat niet mag) en dat op het moment dat ergens toegang tot wordt gevraagd, wordt gecontroleerd of dat volgens die regels mag.<br /> Zo’n regel kan bijvoorbeeld ook zijn, dat een persoon door iemand anders gemachtigd is om iets te doen. Machtigen wordt daarom gezien als onderdeel van Bevoegdhedenbeheer. ==Status== Medio 2020 is via een pressure-cooker versnelling aangebracht in de oplevering van GO. Een vijftal werkgroepen heeft in 2 maanden tijd uitwerking gegeven aan: * ‘Why’ van de GDI inclusief bijbehorende visual, * uitgangspunten voor het vastleggen van generieke functies (capability’s), * visies voor de domeinen Interactie, Gegevensuitwisseling, Identificatie en Authenticatie (Toegang), Machtigen en Infrastructuur. Resultaten van de pressure cooker zijn overgedragen om mee te nemen in de Gemeenschappelijke Overheidsarchitectuur (GO). GO brengt samenhang aan, verwijdert dubbelingen en verdiept visies zodanig dat besluitvorming in de PL en (naar beoordeling door PL) in het OBDO mogelijk is. Voor het domein Interactie geldt dat bovendien nog afstemming met de beleidsomgeving moet plaatsvinden. Gegevensuitwisseling heeft nu nog een bredere scope dan GDI en zal daarom binnen de GDI-context in samenhang met andere domeinen uitgewerkt worden. ==Documentatie== De visie uit de pressure cooker GO t.a.v. Machtigen is opgenomen in het document van de werkgroep: [[media:GO_Pressure_Cooker_Machtigen.pdf|GO_Pressure_Cooker_Machtigen.pdf (PDF, 419 kB)]]. ==Naamgeving== Deze generieke functie Bevoegdhedenbeheer is nieuw toegevoegd aangezien in diverse beschrijvingen van GO naast Machtigen ook “bevoegdheden” worden genoemd en dat aansluit bij de bevindingen van de NORA expertgroep IAM, waar deze functie reeds was beschreven.  
Bevoegdheid is het bezitten van toestemming om een handeling te mogen verrichten, al dan niet in naam van een andere natuurlijke persoon of een rechtspersoon.  +
De bevoegdheden die aan de uitvoeringsorganisatie zijn verleend, bakenen de wettelijke taken van de organisatie af. Daarmee is in abstracte zin vastgesteld wat de organisatie wel en wat ze niet mag doen. Pas wanneer een uitvoeringsorganisatie bevoegd is een wettelijke taak uit te voeren, kan er sprake zijn van rechtmatige uitvoering.  +
Persoonsgegevens mogen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is om het doel te bereiken waarvoor ze zijn verzameld of niet langer dan de bewaartermijn die sectorspecifieke wetgeving stelt. De bewaartermijn kan worden beëindigd door actieve verwijdering van de gegevens of door anonimisering van de persoonsgegevens. Bij anonimisering zijn de gegevens niet meer herleidbaar tot de betrokkenen.<br>NB: De AVG is niet van toepassing op de persoonsgegevens van overleden personen<sup class="noot">[[Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)|AVG]] overweging 27: "De lidstaten kunnen regels vaststellen betreffende de verwerking van de persoonsgegevens van overleden personen."</sup>.  +
==Beschrijving== Diensten zijn geschikt om gegevens door afnemers zelf te laten bewerken. * Wijzigen actuele en historische data: ** Afnemers moeten in staat zijn een dienst te gebruiken waarmee actuele en historische data worden gewijzigd. Voorbeeld: Een afnemer voegt via een dienst van het Kadaster een nieuwe publiekrechtelijke beperking toe aan de BRK-PB registratie bij het Kadaster. Voorbeeld: Een afnemer wijzigt de voornaam en het geslacht van een persoon zoals dat in een bestaande geboorteakte staat na een aanvraag tot geslachtsverandering. **Aanbieders bieden diensten waarmee actuele en historische data wordt vastgelegd. Voorbeeld: Het Kadaster biedt een dienst aan waarmee overheidsorganisaties publiekrechtelijke beperkingen kunnen toevoegen aan de BRK-PB registratie. Voorbeeld: Het Kadaster wijzigt de oppervlakte van een perceel binnen de BRK zoals dat gold op een datum in het verleden. * Wijzigen data binnen transactie: ** Afnemers moeten in staat zijn een dienst te gebruiken die bij elkaar behorende data wijzigt en zorgt voor compleetheid en consistentie. Voorbeeld: Een afnemer gebruikt een dienst en levert daarbij gelijktijdig data aan over de aanvraag, betaling en levering die moeten leiden tot een complete en consistente vastlegging in een registratie. ** Aanbieders moeten bij elkaar behorende data compleet en consistent als eenheid kunnen verwerken, en indien dat niet lukt de 'gegevenssituatie’ onveranderd laten. Voorbeeld: Een aanbieder verwerkt gelijktijdig aangeleverde aanvraag-, betaling- en levering-data binnen zijn registratie en borgt compleetheid en consistentie.  +
De mate waarin de juistheid van een gegeven kan worden aangetoond  +
De opdracht heeft betrekking op de levering van een Bezoeker Verwijs Systeem (BVS) Oplossing, Additionele diensten en Product Specifieke diensten.  +
Eventueel gemaakte fouten in een geleverde dienst worden tijdig hersteld. De levering van een dienst kan door allerlei omstandigheden anders verlopen dan was voorzien. Nationaal zijn afspraken gemaakt dat dan herstel plaatsvindt, zie NORA AP29 [[De dienstverlener voldoet aan de norm]]. Doorgaans zal het de burger c.q. een vertegenwoordiger van het bedrijf zijn dat de fout (of vermeende fout) bij de dienstverlener aankaart. Bij verschil van inzicht tussen de burger en de behandelend ambtenaar, kan dat leiden tot een klacht of een eventuele escalatie naar de Ombudsman. Ingeval het verschil van inzicht een besluit van een bevoegd gezag betreft, kan het ook leiden tot een bezwaar- en/of beroepsschrift volgens de [[Algemene Wet Bestuursrecht]]. De fout kan echter ook blijken vanuit de sturing op de kwaliteit van de dienst door de dienstverlener, zie NORA AP31 [[PDCA-cyclus in besturing kwaliteit]]. In dat geval kan de verantwoordelijke overheidsorganisatie het herstel proactief zelf inzetten. De afhandeling van deze correcties vindt plaats o.b.v. compassie en met de menselijke maat en verloopt uiteindelijk via [[Diensten leveren volgens de afspraken]]. De correctie zal worden verantwoord tot op het hoogste niveau, zoals dat ook is beoogd bij het [https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_9001 ISO 9001 Kwaliteitssysteem]. In geval de oorzaak van de fout structureel van aard is, zal dat worden doorgegeven aan een collega-ambtenaar die kan laten overgaan tot het her-ontwerp van die dienst, zie [[(Her)ontwerpen van een dienst]]. Dit mechanisme om tot tijdig herstel te komen is zeer wezenlijk in de vertrouwensrelatie tussen burgers en de overheid. Het is immers dat je niet in “goede tijden”, maar juist als het “fout gaat” wordt getest op karakter, normen en waarden! Als overheid (ambtenaar) willen we leren van onze fouten. En toeslagen-debacles moeten voortaan worden voorkómen. De mogelijkheden om tot herstel te komen moeten daarom voor elke dienst klip en klaar zijn. Als in een dienstlevering iets niet goed is gelopen en een burger een beroep doet op één of meer van de vijf genoemde correctiemogelijkheden, dan moet elke vraag om correctie uiteindelijk altijd leiden tot een actie vanuit de overheid om te [[Sturen op (verbetering van) de kwaliteit van dienstverlening]]. En van daar uit moet altijd een correctieve -en mogelijk ook preventieve- actie ondernomen worden (wat in de praktijk immers nog regelmatig niet goed verloopt).  
Het bieden van een democratisch proces om volksvertegenwoordigers te kiezen, zorgt er voor dat de stem van de Nederlandse burgers -die tevens stemmen vanuit hun rol als eigenaar of medewerker van bedrijven- niet alleen wordt gehoord, maar via het Kabinet en Parlement ook feitelijk invloed heeft op de visie en het beleid waarmee de Nederlandse samenleving vorm krijgt. De trigger voor deze capability komt vanuit de Politiek, waar verkiezingscampagnes kunnen worden gestart. En de noodzakelijke input daarbij, is de verkiezing van volksvertegenwoordigers door stemgerechtigde burgers. Zie voor meer details de beschrijving van dit proces: [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/werking-parlementaire-democratie de werking van de parlementaire democratie].  +
De overheid (het ambtelijke apparaat c.q. de uitvoeringsorganisaties) biedt een aanbod van diensten dat past bij de behoeften van [[Wat bedoelen we in het Basisconcept voor Dienstverlening met de 'burger'?|burgers]]. Anno 2021 maakt elke overheidsorganisatie de diensten die zij levert voor burgers toegankelijk via de eigen website. Die diensten moeten zodanig zijn beschreven, dat burgers vooraf al kunnen weten wat ze mogen verwachten. In principe zal zo’n beschrijving staan op de website(s) van de overheidsorganisatie(s) waar de dienst wordt aangeboden. De ca. 1.400 overheidsorganisaties doen dat ieder op hun eigen manier en met verschillende technische oplossingen. Nationaal zijn afspraken gemaakt welke aspecten van een dienst worden beschreven, zie NORA AP05 [[Nauwkeurige dienstbeschrijving]], maar in de praktijk wordt deze afspraak niet altijd gevolgd. Voor burgers betekent dat een divers palet aan websites van de overheid, waar je geen overzicht op hebt en niet gemakkelijk je weg in kunt vinden. Als oplossing daarvoor is een [https://www.overheid.nl/producten_en_diensten gemeenschappelijke zoekmachine] gemaakt, waarmee burgers alle aangeboden diensten vanuit die ene plek kunnen vinden, die daardoor dus functioneert als een soort “virtuele” dienstencatalogus van de Nederlandse Overheid. Gegeven dit aanbod van diensten van de overheid, is van belang na te gaan in hoeverre dat aanbod past bij de behoefte van burgers. Waar kunnen burgers hun wensen kenbaar maken voor nieuwe diensten en feedback geven op het aanbod? Die wensen worden vanzelfsprekend verwoord door de politieke vertegenwoordiging van de burger in de verschillende lagen van de democratie, maar burgers moeten ook hun individuele wensen kunnen inbrengen. Dat lijkt momenteel alleen mogelijk als de overheid daar zelf proactief in is en die wensen specifiek uitvraagt bij een geleverde dienst of meer algemeen via bijvoorbeeld landelijke onderzoeken. Een nog openstaande vraag hierbij is: op basis van welke criteria weegt de overheid af in hoeverre het mogelijk is om aan die wensen te voldoen? Dat is een afweging tussen individuele wensen en collectieve belangen, of tussen algemene afspraken en de discretionaire bevoegdheid van overheidsorganisaties, binnen technologische of budgettaire mogelijkheden, et cetera. Verder kan het ook handig zijn voor de overheid om aan te geven welke diensten (tijdelijk) niet worden geleverd, of welke nieuwe worden voorzien. Vanuit de NORA bestaan in elk geval twee principes die voor het ontwerp van een dienst rekening houden met feedback van de gebruikers. Zie NORA AP19 [[Perspectief gebruiker]] en NORA AP31 [[PDCA-cyclus in besturing kwaliteit]]. Dat is echter eenmalig bij de opzet en raakt dus niet de reflecties van burgers op het reeds bestaande dienstenaanbod. Vanuit NORA wordt daarom geadviseerd om dit dienstenaanbod niet los te zien van het [[Sturen op (verbetering van) de kwaliteit van dienstverlening]], waarbij de reflecties van burgers via het [[(Her)ontwerpen van een dienst]] kunnen worden verwerkt in een aangepast Dienstenaanbod. Voorbeelden van een Dienstenaanbod zijn: de publieke diensten van de [https://www.denhaag.nl gemeente Den Haag] of de [https://www.belastingdienst.nl/ Belastingdienst], en de mogelijkheid om via de gemeenschappelijke zoekmachine alle door de [https://www.overheid.nl/ Nederlandse Overheid] aangeboden publieke diensten te vinden.  
Volgens de WRR vraagt het gebruik van Big Data in het veiligheidsdomein om nieuwe kaders. Dat is nodig om de mogelijkheden van Big Data te benutten en tegelijkertijd de fundamentele rechten en vrijheden van burgers te waarborgen.  +
{{{Beschrijving}}}  +
Boekje met 10 praktijktoepassingen van Linked Data in Nederland  +
Het doel van deze aanbesteding is de ontwikkeling van een bouwblok audio welke de huidige Audiosystemen- en toepassingen in de verkeerscentrales (hierna VC) voor wegverkeer en objectbediening, bediencentrales (scheepvaart objectbediening op afstand), verkeersposten (scheepvaart begeleiding) en objecten (tunnels, bruggen, sluizen, keringen enz.) moet gaan vervangen. Het bouwblok audio zal als Commercial Off-The-Self (hierna COTS) producten worden ingekocht en dient te voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Nadere informatie is te lezen in het Beschrijvend Document.  +
Voorziening die deel uitmaakt van de infrastructuur van de e-overheid.  +
Een afspraak, standaard, organisatorische of technische voorziening of een combinatie hiervan ten behoeve van de realisatie van de digitale overheid.  +
Indeling van bouwstenen zoals gehanteerd in NORA 3.0 Katern strategie. Indeling in Contactfuncties, Identity Management, Basisregistraties, Elektronische informatie-uitwisseling.  +
Onderzoek naar effectieve beleids- en uitvoeringsopties en de mogelijke gevolgen daarvan.  +
In het rapport "een betere overheid voor burgers en bedrijven" van de Brede Maatschappelijke Heroverwegingen staat de behoefte van burgers en bedrijven voorop. Wat hebben zij nodig in hun contact met de overheid?<br> Het rapport richt zich op dienstverlening: het individuele contact dat burgers en bedrijven met de overheid hebben. Dit rapport is geschreven als een synthese van de veel al bestaande analyses die de afgelopen jaren zijn gedaan op het thema dienstverlening voor burgers en bedrijven: er is in de afgelopen jaren bijzonder veel aandacht is geweest voor (knelpunten in de) overheidsdienstverlening aan burgers en bedrijven. Het rapport staat daarom in het bijzonder stil bij de vraag hoe het komt dat dit beperkt, of zelfs soms helemaal niet, gelukt is. Ondanks de vele inspanningen die zijn gepleegd om de dienstverlening van de overheid voor burgers en bedrijven te verbeteren.  +
<br> ==Verslag sessie== Meer informatie: * [[NORA review]] * [[NORA review kwaliteitskader]] In deze sessie waren van te voren geen PSA's ingebracht. Met een groep van een man of 14 bekeken Eric Brouwer, Peter Bergman en Robert van Wessel daarom de referentiearchitectuur van Regie op Gegevens, die waarschijnlijk in het najaar in een nieuwere versie in openbare review zal gaan via noraonline.nl. Dit leidde tot discussies over onder andere: * Is het verschil tussen een PSA en een referentiearchitectuur altijd duidelijk? Zou een PSA bijvoorbeeld actionable moeten zijn? * Horen beleidsbrieven bij het juridisch kader, of hoort daar alleen wet- en regelgeving? * Beoordeel je in een NORA review of het voldoet aan NORA, of het een goede architectuur is, of allebei? Beide, tot op zeker hoogte ;-) * Moet er (altijd) een IST en SOLL transitie in een PSA voorkomen? * Hoeveel ruimte moet de huidige situatie in beslag nemen in een PSA? * Zou op noraonline naast het begrip [[PSA (Project Startarchitectuur)]] niet ook referentiearchitectuur en bijv. productarchitectuur gedefinieerd moeten worden? * Is de architectuurscope niet vaak groter dan de projectscope? * De samenhang met andere projecten / programma's hoort ook in een PSA thuis * Hoe dik of dun je PSA kan zijn is afhankelijk van wat er al als (enterprise) architectuur is beschreven. Idealiter trek je zaken die je in PSA's goed beschrijft naar je enterprise architectuur toe en maakt zo een serie van 'bouwblokken' die je in andere PSA's kunt gebruiken - of er naar verwijzen. Dan heb je uiteindelijk een veel dunner document nodig. ==Oorspronkelijke sessiebeschrijving== ===Hoe NORA-proof is mijn PSA?=== Steeds meer opdrachtgevers weten het al: bij je verandertraject in de eigen organisatie of digitale dienst aan de burger neem je een projectleider in de hand EN een onafhankelijk architect. De projectleider zorgt dat je inderdaad van A naar Beter komt binnen tijd en budget, de architect zorgt dat het eindresultaat ook inderdaad Beter is: ontworpen volgens de laatste inzichten, aansluitend op de omgeving en conform alle relevante wettelijke en kwaliteits-kaders. Het middel daarvoor is de [[PSA (Project Startarchitectuur)]]. Maar hoe zorg je dat dat PSA niet alleen de eigen directe context meeneemt, maar ook de kennis en afspraken op nationaal niveau in de NORA? We laten zien hoe je dat al in 1 uur kunt laten checken. ===Zo stellen we dat vast voor een willekeurige PSA!=== In deze sessie laat een NORA-expert ter plekke zien hoe hij een nog niet eerder door hem bekeken PSA analyseert en waardeert aan de hand van de PSA-instrumenten die de NORA biedt. Denk daarbij aan de [https://www.noraonline.nl/images/noraonline/6/64/ICTU_Handleiding_voor_het_maken_van_een_PSA.pdf PSA handleiding], de [[Principes|Architectuur Principes]], het [[Vijflaagsmodel]] en [[Thema's]]. Een hiertoe aangeleverde PSA wordt van commentaar en adviezen voorzien. Zo concreet, dat je daar in het project direct mee aan de slag kunt! ==Opzet van de sessie== We beginnen met een korte beschrijving van de ingebrachte PSA's, waarna de aanwezigen ter plekke kiezen welke PSA in deze sessie behandeld gaat worden. De gekozen PSA brengen we integraal in beeld, waarbij we de expert volgen die het document doorloopt. Hij denkt hardop en geeft zo een kijkje in de keuken van de NORA peer-review. Natuurlijk is er gelegenheid om in de chat vragen te stellen over het hoe en waarom, al zullen die om wille van de tijd mogelijk deels pas na afloop van de sessie kunnen worden beantwoord. Na de sessie delen we alle commentaren en bevindingen met degene die de PSA heeft aangeleverd. <br /> Vragen en aanvullingen over de methodiek van de NORA review bundelen we en publiceren we na afloop van de NORA Gebruikersweek voor alle deelnemers op noraonline.nl. ===OPROEP - breng zelf een PSA in voor de peer-review=== We dagen jullie uit om zelf een PSA in te brengen, die publiekelijk mag worden gedeeld. Het zou mooi zijn als het gaat om een nog lopend project, zodat de feedback ook echt kan worden gebruikt door de eigen architect om het op een hoger plan te brengen. Maar misschien zijn er andere redenen om een PSA te willen reviewen, bijvoorbeeld wanneer na afloop bleek dat er het een en ander over het hoofd gezien is: had een NORA review dat kunnen voorkomen? PSA's die niet besproken worden kunnen na afloop van de Gebruikersweek alsnog voor een NORA review worden aangemeld. Maar misschien heeft deelname aan de sessie je belangrijkste vragen al beantwoord - we horen het graag. Lever je PSA in pdf-format aan via [mailto:nora@ictu.nl?subject=PSA%20voor%20Bring%20Your%20Own%20PSA%20Gebruikersweek&body=Beste%20mensen%20van%20NORA%2C%0AHierbij%20lever%20ik%20een%20PSA%20om%20te%20bespreken%20in%20de%20sessie%20Bring%20Your%20Own%20PSA.%20Ik%20zal%20aanwezig%20zijn%20bij%20de%20sessie%20op%20donderdag%2027%20mei%20%28sessie%201%29%20%2F%20dinsdag%201%20juni%20%2F%20allebei.%0A%0AHet%20PSA%20is%20van%20het%20project%20of%20programma%20.....%2C%20dat%20nog%20van%20start%20gaat%20%2F%20al%20loopt%20%2F%20al%20is%20afgerond.%0AOnze%20belangrijkste%20vragen%20bij%20het%20PSA%20zijn%3A%20%0A%0A%0AMet%20vriendelijke%20groeten%2C%0ANaam%2C%20rol%20t.o.v.%20PSA%2C%20organisatie. nora@ictu.nl], inclusief een korte beschrijving van het project/programma en de belangrijkste vragen die jullie hebben. NB: Kun je niet deze sessie, maar wil je wel graag meedoen? Deze sessie wordt twee keer aangeboden in de NORA Gebruikersweek, op [[Bring Your Own PSA (sessie 1)|donderdag 27 mei]] en [[Bring Your Own PSA (sessie 2)|dinsdag 1 juni]].  
<br> ==Verslag sessie== Meer informatie: * [[NORA review]] * [[NORA review kwaliteitskader]] In deze intieme sessie konden alle deelnemers (delen van) een eigen PSA laten zien en bespreken. Een aantal inzichten die uit de sessie kwam: * In een PSA moet veel meer staan als de context nog niet in bijvoorbeeld een enterprise architectuur staat beschreven. * De betrokkenheid van stakeholders in een PSA is heel belangrijk - niet alleen voor de architect maar als het goed is juist voor de stakeholders zelf. * PSA's schrijven is een kunst die je door oefenen en reviewen steeds beter onder de knie krijgt. Verschillende reviewers halen verschillende elementen uit een PSA naar voren, waardoor uiteindelijk een completer beeld en document ontstaat. ==Oorspronkelijke sessiebeschrijving== ===Hoe NORA-proof is mijn PSA?=== Steeds meer opdrachtgevers weten het al: bij je verandertraject in de eigen organisatie of digitale dienst aan de burger neem je een projectleider in de hand EN een onafhankelijk architect. De projectleider zorgt dat je inderdaad van A naar Beter komt binnen tijd en budget, de architect zorgt dat het eindresultaat ook inderdaad Beter is: ontworpen volgens de laatste inzichten, aansluitend op de omgeving en conform alle relevante wettelijke en kwaliteits-kaders. Het middel daarvoor is de [[PSA (Project Startarchitectuur)]]. Maar hoe zorg je dat dat PSA niet alleen de eigen directe context meeneemt, maar ook de kennis en afspraken op nationaal niveau in de NORA? We laten zien hoe je dat al in 1 uur kunt laten checken. ===Zo stellen we dat vast voor een willekeurige PSA!=== In deze sessie laat een NORA-expert ter plekke zien hoe hij een nog niet eerder door hem bekeken PSA analyseert en waardeert aan de hand van de PSA-instrumenten die de NORA biedt. Denk daarbij aan de [https://www.noraonline.nl/images/noraonline/6/64/ICTU_Handleiding_voor_het_maken_van_een_PSA.pdf PSA handleiding], de [[Principes|Architectuur Principes]], het [[Vijflaagsmodel]] en [[Thema's]]. Een hiertoe aangeleverde PSA wordt van commentaar en adviezen voorzien. Zo concreet, dat je daar in het project direct mee aan de slag kunt! ===Opzet van de sessie=== We beginnen met een korte beschrijving van de ingebrachte PSA's, waarna de aanwezigen ter plekke kiezen welke PSA in deze sessie behandeld gaat worden. De gekozen PSA brengen we integraal in beeld, waarbij we de expert volgen die het document doorloopt. Hij denkt hardop en geeft zo een kijkje in de keuken van de NORA peer-review. Natuurlijk is er gelegenheid om in de chat vragen te stellen over het hoe en waarom, al zullen die om wille van de tijd mogelijk deels pas na afloop van de sessie kunnen worden beantwoord. Na de sessie delen we alle commentaren en bevindingen met degene die de PSA heeft aangeleverd. <br /> Vragen en aanvullingen over de methodiek van de NORA review bundelen we en publiceren we na afloop van de NORA Gebruikersweek voor alle deelnemers op noraonline.nl. ===OPROEP - breng zelf een PSA in voor de peer-review=== We dagen jullie uit om zelf een PSA in te brengen, die publiekelijk mag worden gedeeld. Het zou mooi zijn als het gaat om een nog lopend project, zodat de feedback ook echt kan worden gebruikt door de eigen architect om het op een hoger plan te brengen. Maar misschien zijn er andere redenen om een PSA te willen reviewen, bijvoorbeeld wanneer na afloop bleek dat er het een en ander over het hoofd gezien is: had een NORA review dat kunnen voorkomen? PSA's die niet besproken worden kunnen na afloop van de Gebruikersweek alsnog voor een NORA review worden aangemeld. Maar misschien heeft deelname aan de sessie je belangrijkste vragen al beantwoord - we horen het graag. Lever je PSA in pdf-format aan via [mailto:nora@ictu.nl?subject=PSA%20voor%20Bring%20Your%20Own%20PSA%20Gebruikersweek&body=Beste%20mensen%20van%20NORA%2C%0AHierbij%20lever%20ik%20een%20PSA%20om%20te%20bespreken%20in%20de%20sessie%20Bring%20Your%20Own%20PSA.%20Ik%20zal%20aanwezig%20zijn%20bij%20de%20sessie%20op%20donderdag%2027%20mei%20%28sessie%201%29%20%2F%20dinsdag%201%20juni%20%2F%20allebei.%0A%0AHet%20PSA%20is%20van%20het%20project%20of%20programma%20.....%2C%20dat%20nog%20van%20start%20gaat%20%2F%20al%20loopt%20%2F%20al%20is%20afgerond.%0AOnze%20belangrijkste%20vragen%20bij%20het%20PSA%20zijn%3A%20%0A%0A%0AMet%20vriendelijke%20groeten%2C%0ANaam%2C%20rol%20t.o.v.%20PSA%2C%20organisatie. nora@ictu.nl], inclusief een korte beschrijving van het project/programma en de belangrijkste vragen die jullie hebben. NB: Kun je niet deze sessie, maar wil je wel graag meedoen? Deze sessie wordt twee keer aangeboden in de NORA Gebruikersweek, op [[Bring Your Own PSA (sessie 1)|donderdag 27 mei]] en [[Bring Your Own PSA (sessie 2)|dinsdag 1 juni]].  
De plaats waar een gegeven of document voor de eerste keer is vastgelegd  +
De BurgerServiceCode is een gedragscode met tien kwaliteitseisen voor de relatie tussen burger en overheid in de moderne (digitale) samenleving. Deze eisen zijn geformuleerd als rechten van burgers en daarbij behorende plichten van overheden.  +
Alle belanghebbenden van overheidsdienstverlening in de ruimste zin van het woord.  +
Het burgerservicenummer (BSN) is het persoonsnummer voor contacten met de overheid. Dit unieke nummer helpt om bijvoorbeeld persoonsverwisselingen te voorkomen. Iedereen die zich voor het eerst inschrijft bij een gemeente krijgt een BSN. Een pasgeboren kind krijgt bij inschrijving in de BRP pas een BSN. Het BSN staat op het paspoort, rijbewijs en identiteitskaart.  +
De gemeente Waddinxveen maakt al jaren gebruik van Cipers/iBurgerzaken van PinkRoccade als applicatie voor burgerzaken. Ook werkt Waddinxveen met de Makelaarsuite van PinkRoccade. De looptijd van deze overeenkomsten gaat eindigen en daarom voert Waddinxveen een aanbestedingsprocedure uit om de komende jaren invulling te geven aan de functionaliteit die deze applicaties momenteel bieden.  +
==Objectdefinitie== Betreft een methode om de mogelijke bedrijfsimpact te bepalen die een organisatie zou kunnen ervaren door een incident, die de functionaliteit van of de informatie in een applicatie in gevaar brengt. ==Objecttoelichting== Eén van de specifieke activiteiten bij applicatieontwikkeling is het uitvoeren van een BIA. Hierbij wordt vanuit verschillende optieken de doelomgeving geanalyseerd, om op deze manier de juiste requirements voor de te ontwikkelen applicatie te kunnen identificeren en traceren.  +
C
A cornerstone of the UN/CEFACT standardisation activities is the Core Component Technical Specification (CCTS). Core Components are the syntax-neutral and technology-independent building blocks that can be used for data modeling. Major benefits of CCTS include improved reuse of existing data artifacts, improved enterprise interoperability, and consistency across vertical industry standards. (bron: wikipedia)  +
Binnen de ISOR-pagina’s kom je de term 'CIP-netwerk' tegen als grondslag bij de uitwerking van bepaalde criteria en normen. Deze grondslag wordt gebruikt wanneer voor het betreffende criterium/norm geen onbetwiste aanwijsbare bron uit een best practice als grondslag geadopteerd kan worden. Deze grondslag geeft aan dat de betreffende norm opgesteld is door leden uit de CIP-community die, individueel of in de werkgroepen/schrijfgroepen, hebben bijgedragen aan het opstellen van de betreffende BIO Thema-uitwerking. Het CIP-netwerk is de community van het [[Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP)|Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP)]] die kennis deelt en ontwikkelt op het bredere terrein van informatiebeveiliging en privacybescherming. Eén van de kennisproducten van het CIP is de [[ISOR|Information Security Object Repository (ISOR)]], een verzameling van BIO Thema-uitwerkingen ter ondersteuning van organisaties bij de implementatie van de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]]. Meer informatie vind je over de BIO en het CIP op: * BIO [https://bio-overheid.nl/over-de-bio bio-overheid.nl/over-de-bio] * CIP [https://cip-overheid.nl/over-cip cip-overheid.nl/over-cip]  +
CORA procesmodel uitgebreid met werkprocessen  +
CORA update thema applicatiestrategieën  +
CSS maakt op een relatief eenvoudige wijze een uniforme opmaak van websites mogelijk. CSS is een simpel mechanisme om opmaak (bijvoorbeeld lettertypes, kleuren, tussenruimtes) toe te voegen aan web pagina's. Met behulp van één stylesheet kunnen alle pagina's van een website uniform worden opgemaakt.  +
CSV-bestanden (Common Format and MIME Type for Comma-Separated Values Files) kunnen in een rekenblad- of een databaseprogramma worden ingelezen en vervolgens op een beeldscherm als tabel worden gepresenteerd. CSV bestanden bestaan uit regels met informatie waarbij naar ieder los gegeven een komma wordt geplaatst. Het wordt veelgebruikt om gegevens tussen verschillende spreadsheet programma's uit te wisselen en kan ook gebruikt worden op gegevens uit databases over te zetten naar een andere database.  +
Synoniem voor '[[Generieke functie (Begrip)]]'  +
==Objectdefinitie== Omvat de bewaking van de belasting van de back-end-implementatie op basis van maximale aantallen en de omvang van berichten per gebruiker per tijdeenheid. ==Objecttoelichting== Om de continuïteit van de bedrijfsvoering en het voorspelbaar kunnen nakomen van contractuele verplichtingen te garanderen, is een bewaking van de omvang en de aantallen uitgewisselde berichten per afnemer essentieel. Er zijn veel manieren waarmee de continuïteit van diensten verzekerd kan worden. In alle gevallen geldt dat vooraf gewogen en afgesproken moet worden wat het gewenste serviceniveau is en wat de gevolgen zijn als een afnemer van de diensten geconfronteerd wordt met de melding: ‘Service niet beschikbaar’. Denial of Service (DoS)- of Distributed Denial of Service (DDoS)-situaties kunnen de continuïteit in hoge mate verstoren. Belangrijk is na te gaan welke maatregelen zijn genomen om deze aanvallen vroegtijdig te signaleren en waar mogelijk af te slaan.  +
Met de digitalisering van de Rijksinkoop willen we het voor leveranciers makkelijker maken om zaken met de Rijksoverheid te doen, het voor medewerkers binnen het Rijk eenvoudiger maken om in te kopen en te bestellen, en te beschikken over betere besluitvormings- en verantwoordingsinformatie. Het programma Transitie DigiInkoop is erop gericht het leveranciersportaal en het catalogusplatform binnen de Rijksdienst onder één gemeenschappelijke architectuur te brengen (muv van de wapensysteem gerelateerde inkopen van Defensie) en een aantal uniforme koppelvlakken met de buitenwereld te realiseren zodat er een stevig fundament gelegd wordt voor digitalisering. Hierdoor wordt een betere gegevensuitwisseling tussen Rijksorganisaties onderling en tussen de Rijksoverheid en haar leveranciers mogelijk gemaakt.  +
==Objectdefinitie== Betreft een bewijs, afgegeven door een erkende organisatie, waarmee bevestigd wordt dat huisvesting Informatievoorzieningen (IV) voldoet aan vooraf vastgestelde eisen. ==Objecttoelichting== Certificering vindt plaats door een certificatie-instelling. Zo bestaan er bijvoorbeeld verschillende [[ISO (International Organization for Standardization)|International Organization for Standardization (ISO)]]-certificaten die door geaccrediteerde certificatie-instellingen worden afgegeven. Klanten eisen steeds vaker dat het certificaat is behaald voordat zij zaken willen doen met de betreffende IV-dienstverlener. Om een ISO-certificaat te kunnen behalen, dient aantoonbaar aan een aantal eisen te zijn voldaan. Om aan een ISO-norm te kunnen voldoen, moeten bijvoorbeeld de werkprocessen in de organisatie inzichtelijk zijn gemaakt en dienen ze beheersbaar en bestuurbaar te zijn.  +
De mate waarin gegevensobjecten zijn geïdentificeerd als het juiste objecttype.  +
==Objectdefinitie== Betreft het systematisch indelen in categorieën van de waarde van informatie, om te kunnen bepalen welk niveau van bescherming de te ontwikkelen van applicaties nodig heeft. ==Objecttoelichting== In [[NEN-EN-ISO/IEC 27002:2017 (Praktijkrichtlijn met beheersmaatregelen op het gebied van informatiebeveiliging)|ISO 27002 2017]] is gesteld dat een organisatie haar informatie moet classificeren om ervoor te zorgen dat informatie een passend beschermingsniveau krijgt. Hiervoor moet de organisatie een classificatieschema opstellen en dit schema communiceren binnen de organisatie. Een classificatieschema geeft beveiligingsrichtlijnen voor zowel algemene informatiemiddelen als voor informatie in het ontwikkeltraject. Binnen dit thema moet de projectverantwoordelijke dit classificatieschema als input beschikbaar hebben om binnen deze context van de applicatie omgeving te kunnen toepassen. Het classificatieschema beidt specifieke richtlijnen voor het ontwikkeltraject.  +
De catalogus met nalevingscriteria voor cloudcomputing (C5) definieert een basisbeveiligingsniveau voor cloudcomputing. Het wordt gebruikt door professionele cloudserviceproviders, auditors en cloudklanten. Het [[BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik)|Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI)]] introduceerde C5 voor het eerst in 2016. Sindsdien is de criteriacatalogus snel ontstaan en heeft deze nu een brede marktpenetratie: BSI kent meer dan een dozijn C5-attesten op nationale, Europese en wereldwijde cloudserviceproviders die een breed scala aan cloudservices dekken. Naast grote cloudserviceproviders passen inmiddels ook middelgrote en kleine providers de catalogus toe. De criteriacatalogus ondersteunt klanten bij het selecteren, controleren en monitoren van hun cloudserviceproviders. De bijbehorende rapportages leggen de basis voor een gedegen risicobeoordeling. In 2019 werd de catalogus grondig herwerkt, aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en de kwaliteit verder verhoogd.  +
De CCM van [[CSA (Cloud Security Alliance)|Cloud Security Alliance (CSA)]] is samengesteld uit 197 control-doelstellingen die zijn gestructureerd in 17 domeinen die alle belangrijke aspecten van cloudtechnologie omvatten. Het kan worden gebruikt als een hulpmiddel voor de systematische beoordeling van een cloudimplementatie en geeft richtlijnen over welke beveiligingscontroles moeten worden geïmplementeerd door welke actor binnen de cloudtoeleveringsketen. Het controleraamwerk is afgestemd op de CSA-beveiligingsrichtlijnen voor cloudcomputing en wordt beschouwd als een de-facto standaard voor cloudbeveiliging en naleving. Op 21 januari heeft CSA versie 4 van de Cloud Controls Matrix (CCM) uitgebracht. Dit is een opvolging van CCM V3.0.1. De eerste set toewijzingen van CCM V3.0.1 met [[NEN-EN-ISO/IEC 27001:2017 (Managementsystemen voor informatiebeveiliging - Eisen)|ISO/IEC 27001]] werd uitgebracht in februari 2021. Andere toewijzingen worden later binnen het tijdsbestek van juni tot september vrijgegeven. CSA zal werken aan het creëren van aanvullende mapping naar relevante normen, best practices, wet- en regelgeving (bijvoorbeeld [[NIST SP 800-53 Rev. 5 2020 (Security and Privacy Controls for Information Systems and Organizations)|NIST 800-53 Rev. 5]], ENISA Security Controls for Cloud Services, CIS Controls, PCI-DSS, AICPA TSP).  +
Cloud computing is een model voor het mogelijk maken van alomtegenwoordige, handige, on-demand netwerktoegang tot een gedeelde pool van configureerbare computerbronnen (bijvoorbeeld netwerken, servers, opslag, applicaties en diensten) die snel kunnen worden geleverd en vrijgegeven met een minimale beheersinspanning of interactie met de serviceprovider.  +
==Objectdefinitie== Omvat het plan van handelen van de CSP waarmee zijn beveiligingsdoelstellingen voor de clouddienstenlevering kunnen worden gerealiseerd. ==Objecttoelichting== Organisaties staan voor de vraag, welke clouddiensten ze moeten verwerven en waar en hoe ze deze veilig kunnen inzetten. Hiervoor moeten de IT-stakeholders van Cloud Service Providers (CSC’s) een beslissingsraamwerk ontwikkelen, waarmee systematisch de mogelijke scenario’s kunnen worden onderzocht. Dit raamwerk richt zich met name op typen applicaties en technische karakteristieken. Een strategie omvat uitspraken over de doelstellingen bij de inzet van de clouddiensten die de organisatie wil nastreven en de wegen waarlangs of de wijze waarop dit moet plaatsvinden. Om CSC’s te kunnen bedienen, heeft de CSP vanuit haar eigen optiek een cloudbeveiligingsstrategie ontwikkeld. Deze strategie geeft de CSC’s voldoende mogelijkheden om hun cloud-strategie te relateren aan de strategie van een specifieke CSP. Dit biedt de CSC de mogelijkheid om haar keuzes bij te stellen dan wel aanvullende eisen aan de CSP te stellen.  +
==Objecten, controls en maatregelen== De onderwerpen die specifiek voor clouddiensten in het beleidsdomein een rol spelen, zijn in afbeelding 'Overzicht objecten voor clouddiensten in het beleidsdomein' vermeld. Is een objectblok geel gekleurd, dan komt de bijbehorende control voor in de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]]. Betreft het een wit gemarkeerd objectblok, dan heeft de BIO geen control gedefinieerd, maar is dit object wel noodzakelijk voor deze BIO Thema-uitwerking. [[Afbeelding:BIO Thema Clouddiensten - Beveiligingsobjecten uitgewerkt voor het Beleidsdomein ingedeeld naar IFGS invalshoeken.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor clouddiensten in het beleidsdomein|alt=”Beveiligingsobjecten uitgewerkt voor het Beleidsdomein ingedeeld naar IFGS invalshoeken”]] Per specifiek beveiligingsobject worden de control (hoofdnorm) en maatregelen (sub-normen) beschreven (zie [[ISOR:BIO Thema Clouddiensten Beleid#Principes uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect|Principes uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect]] en [[ISOR:BIO Thema Clouddiensten Beleid#Normen uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect|Normen uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect]]).  +
==Objecten, controls en maatregelen== Afbeelding Overzicht objecten voor clouddiensten in het control-domein geeft de onderwerpen weer die specifiek voor het control-domein een rol spelen. Is een objectblok blauw gekleurd, dan komt de bijbehorende control voor in de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]]. Betreft het een wit gemarkeerd objectblok, dan heeft de BIO geen control gedefinieerd, maar is dit object wel noodzakelijk voor deze BIO Thema-uitwerking. [[Bestand:BIO Thema Clouddiensten - Beveiligingsobjecten uitgewerkt voor het Uitvoeringsdomein ingedeeld naar IFGS invalshoeken.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor clouddiensten in het control-domein|alt=”Beveiligingsobjecten uitgewerkt voor het Control domein-ingedeeld naar de invalshoeken”]] De objecten, voor clouddiensten, die specifiek binnen het control-domein een rol spelen, zijn in de overeenkomstige controls uitgewerkt (zie de tabel in [[ISOR:BIO Thema Clouddiensten Control#Principes uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect|Principes uit de BIO Thema Clouddiensten binnen dit aspect]]).  +
==Objecten, controls en maatregelen== Afbeelding 'Overzicht objecten voor clouddiensten in het uitvoeringsdomein' geeft de objecten weer die specifiek voor het uitvoeringsdomein een rol spelen. Is een objectblok oranje gekleurd, dan komt de bijbehorende control voor in de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]]. Betreft het een wit gemarkeerd objectblok, dan heeft de BIO geen control gedefinieerd, maar is dit object wel noodzakelijk voor deze BIO Thema-uitwerking. [[Bestand:CLD Overzicht objecten voor clouddiensten in het uitvoeringsdomein.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor clouddiensten in het uitvoeringsdomein |alt=”Beveiligingsobjecten uitgewerkt voor het Uitvoeringsdomein ingedeeld naar IFGS invalshoeken”]]  +
==Objectdefinitie== Betreft een modelmatige beschrijving van een technische en organisatorische samenhang, waarin de Cloud Service Provider (CSP) de relaties tussen de onderdelen van de clouddiensten en de ondersteuning van de Cloud Service Consumer (CSC) vastlegt. ==Objecttoelichting== In de clouddienstenarchitectuur legt de CSP de functionele relaties vast tussen IT-componenten in de gehele keten van de CSC en de CSP. Deze architectuur beschrijft hoe de IT-componenten moeten worden ingericht zodat ze de bedrijfsprocessen van de CSC ondersteunen.  +
==Objectdefinitie== Betreft een modelmatige beschrijving van een technische en organisatorische samenhang, waarin de Cloud Service Provider (CSP) de relaties tussen de onderdelen van de clouddiensten en de ondersteuning van de Cloud Service Cosnumer (CSC) vastlegt. ==Objecttoelichting== In de clouddienstenarchitectuur legt de CSP vast hoe de IT-functionaliteiten aan elkaar gerelateerd zijn en hoe zij onderling samenhangen. Uit de clouddienstenarchitectuur wordt duidelijk hoe IT-functionaliteiten de bedrijfsprocessen van de CSC ondersteunen.  +
==Objectdefinitie== Omvat beleidsuitgangspunten en de wijze waarop, in welk tijdbestek en met welke middelen, de beveiligingsdoelstellingen voor clouddiensten bereikt moeten worden. ==Objecttoelichting== Het onderwerp clouddiensten moet een specifiek onderdeel zijn van het informatiebeveiligingsbeleid van de Cloud Service Consumer (CSC). Een CSC kan ook kiezen voor een specifiek clouddienstenbeleid, waarbij in de informatiebeveiligingsparagraaf het algemene informatiebeveiligingsbeleid specifiek voor clouddiensten wordt uitgewerkt of ingevuld. Het beleid zal uitgangspunten moeten bevatten over de wijze waarop, binnen welk tijdsbestek en met welke middelen clouddiensten de doelstellingen moeten bereiken. In dit beleid zal ook aandacht moeten worden besteed aan archiveringsbeleid, cryptografiebeleid, certificering en verklaringen. Om de CSC te kunnen bedienen, zal de Cloud Service Provider (CSP) vanuit haar eigen optiek een cloud-beveiligingsbeleid hebben ontwikkeld. Dit beleid geeft de CSC mogelijkheden om haar cloud-beleid te relateren aan de strategie van de CSP en biedt de CSC de mogelijkheid om de keuzes bij te stellen dan wel aanvullende eisen aan de CSP te stellen.  +
Dit is het Coalitieakkoord van 2021 – 2025, zoals opgesteld door de coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie.  +
De Code goed openbaar bestuur beschrijft hoe een overheidsbestuur hoort te werken. Zo weten burgers wat zij van de overheid kunnen verwachten. Bijna alle besturen van het Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en politie werken via de code goed openbaar bestuur.  +
==Objectdefinitie== Betreft het transport van gegevens van en naar het softwarepakket. ==Objecttoelichting== Om getransporteerde gegevens te beschermen, moeten deze worden beveiligd met een voldoende sterke beveiligingsmethode. ==Schaalgrootte== Elke schaalgrootte. ==Voor wie== Leverancier.  +
==Objecten, controls en maatregelen== Onderstaande afbeelding is het resultaat van de [[SIVA-methodiek|SIVA-analyse]] op relevante objecten voor het informatievoorzieningsbeleid. SIVA staat voor Structuur, Inhoud, Vorm en Analysevolgorde. Het wit ingekleurde object ontbreekt als control in de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]] maar is wel cruciaal voor deze BIO Thema-uitwerking. Het geeft een overzicht en de ordening van objecten. Voor de identificatie van de objecten en de ordening is gebruik gemaakt van basiselementen (zie de grijs gemarkeerde tekst) ingedeeld naar de [[Alle invalshoeken|invalshoek: Intentie, Functie, Gedrag of Structuur]]. [[Bestand:CVZ Overzicht objecten voor communicatievoorzieningen in het beleidsdomein.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor communicatievoorzieningen in het beleidsdomein|alt=”Overzicht communicatievoorzieningenobjecten in het beleidsdomein”]]  +
==Objecten, controls en maatregelen== Onderstaande afbeelding is het resultaat van de [[SIVA-methodiek|Structuur, Inhoud, Vorm en Analysevolgorde (SIVA)-analyse]] op relevante objecten voor netwerk-control. Beheersing van netwerk(diensten) beoogt de beveiligingsrisico’s te beperken. Hiertoe dienen periodiek door bepaalde functionarissen met specifieke bevoegdheden controleactiviteiten te worden verricht. Deze activiteiten dienen ondersteund te worden met procedures en richtlijnen (instructies). De structuur van de beheersingsorganisatie beschrijft de samenhang van de ingerichte processen. [[Afbeelding:Thema Communicatievoorzieningen - Onderwerpen die binnen het Controldomein een rol spelen.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor communicatievoorzieningen in het control-domein|alt=”Onderwerpen die binnen het Control-domein een rol spelen”]]  +
==Objecten, controls en maatregelen== Per object zijn controls en maatregelen opgenomen die risico’s kunnen reduceren (zie [[ISOR:BIO Thema Communicatievoorzieningen Uitvoering#Normen uit de BIO Thema Communicatievoorzieningen binnen dit aspect|Hoofdstuk Normen uit de BIO Thema Communicatievoorzieningen binnen dit aspect]]). Voor de implementatie wordt verwezen naar de zes uitvoeringskaders van de ISO 27033 en het [[Beveiliging|Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA)-thema Beveiliging]]. In de onderstaande afbeelding zijn de essentiële beveiligingsobjecten voor communicatievoorzieningen weergegeven in de kolommen: [[Alle invalshoeken|Intentie, Functie, Gedrag en Structuur]]. Voor het wit ingekleurde object heeft de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]] geen control gedefinieerd. Deze objecten zijn voor een groot deel afkomstig uit de ISO 27033 deel 1 t/m 6. [[Afbeelding:Thema Communicatievoorzieningen - Onderwerpen die binnen het Uitvoeringdomein een rol spelen.png|thumb|none|500px|Overzicht objecten voor communicatievoorzieningen in het uitvoeringsdomein|alt=”Onderwerpen die binnen het Uitvoering domein een rol spelen”]]  +
Bijeenkomst van de [[architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH)]].  +
Bijeenkomst van de [[architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH)]].  +
Bijeenkomst van de [[architectuur-community Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving (@TIOH)]].  +
Community Beginnend Overheidsarchitecten - Komende bijeenkomst Modellering en terugblik bijeenkomst Storytelling  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Deze sessie is een vervolg op het gesprek van de vorige keer over hoe je als architect het gesprek met niet-architecten voert zodat je werk ook impact heeft. Pleuni Niessing ([https://www.linkedin.com/in/pleuni-niezing-bergsma-4927739/ LinkedIn Profiel]) verzorgt vanuit het Waterschapshuis een interactieve workshop Storytelling, die is afgestemd op de behoeften van overheidsarchitecten.  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Tijdens deze bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten kijken we terug op het afgelopen jaar. Welke onderwerpen zijn de revue gepasseerd en wat is er allemaal bijgebleven. Denk daarbij aan storytelling, tekenen of modelleren en idEA. Vooruit kijken we ook: welke onderwerpen spelen er momenteel en waar willen we meer over weten.  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Bijeenkomst van de community Beginnend overheidsarchitecten  +
Start Software voor data op het web community  +
Software voor data op het web community meeting  +
Community van beginnend overheidsarchitecten krijgt vervolg  +
De mate waarin gegevens aanwezig zijn.  +
==Objectdefinitie== Betreft de besturing op het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, beleid, richtlijnen en procedures en de onafhankelijke toetsing op de naleving hiervan. ==Objecttoelichting== Met compliance wordt aangeduid dat de Cloud Service Provider (CSP) werkt conform de geldende wet- en regelgeving en het uitgestippeld cloud-beveiligingsbeleid. Aan de Cloud Service Consumer (CSC) wordt zekerheid geboden over het beoogde beveiligingsniveau van de aangeboden clouddienst. Hiervoor zal de CSP een compliance-functie moeten hebben ingericht die het management van de CSP bijstaat bij het in control houden van de CSP-organisatie om te werken volgens de geldende wet- en regelgeving en het overeengekomen beveiligingsbeleid. Assurance is zekerheid geven over de naleving van wet- en regelgeving door een onafhankelijke toetsing. Daarmee wordt aan de CSC zekerheid geboden van het beoogde beveiligingsniveau van de aangeboden clouddienst. Dit vindt plaats met een assurance-rapportage.  +
==Objectdefinitie== Betreft een besturingsproces voor het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, beleid overeenkomsten en andere verplichtingen in de organisatie voor softwareontwikkeling. ==Objecttoelichting== Compliance-management richt zich op het naleven van de verplichtingen die voortkomen uit wet- en regelgeving en door de organisatie overeengekomen beleid, richtlijnen, standaarden en architectuur. Vanuit de optiek van de functionele en technische beveiligingseisen voor software is het van belang om met een compliance-managementproces vast te stellen in welke mate de gerealiseerde software voldoet aan de verplichtingen die voorvloeien uit wet- en regelgeving en uit vooraf overeengekomen beleid, architectuur, standaarden en contracten.  +
==Objectdefinitie== Betreft een periodieke toetsing op de naleving van het beveiligingsbeleid voor netwerkdiensten. ==Objecttoelichting== In de praktijk is het noodzakelijk gebleken om regelmatig te toetsen of de beoogde beveiliging van de netwerkvoorzieningen nog conform het actuele beveiligingsbeleid functioneert. Het accent ligt hier op de naleving van het beleid. Periodiek dienen zowel de organisatorische als technische aspecten van de maatregelen, zoals: de taken en verantwoordelijkheden, de beschikbaarheid van voldoende technische middelen etc., beoordeeld te worden. Als resultaat dient hierover een rapportage van bevindingen aan het management te worden uitgebracht.  +
Een van de vier typen modellen zoals gedefinieerd in het [[MIM (Metamodel voor informatiemodellen)]].  +
Eenmalige verstrekking naar aanleiding van een relevante wijziging op de persoonslijst, bijvoorbeeld ‘persoon is geëmigreerd'.  +
==Objectdefinitie== Betreft het voor de gewenste eigenschappen instellen van systeemfuncties. ==Objecttoelichting== De leverancier is op basis van een overeenkomst en middlewarebeleid verantwoordelijk voor het configureren van middlewarecomponenten, bedoeld voor storage, archivering, back-up, herstel en integratieservices. Leveranciers zullen op dit gebied ook de noodzakelijke trainingen moeten verzorgen.  +
Congres Zaakgericht werken voor de Overheid 2018: Connect!  +
Congres Zaakgericht werken voor de Overheid op 1 oktober 2019  +
In de dienstverlening aan onze klanten gebruiken we, als overheidsinstellingen, verschillende kanalen. We informeren klanten via de website, verstrekken in persoon informatie aan een balie of via de telefoon, we beslissen op de aanvraag van de klant met een gemotiveerde beschikking en we verstrekken onze ketenpartner informatie of gegevens als hij deze bij ons (als bron) komt halen. Het behoeft eigenlijk geen betoog dat het niet uit mag maken via welk kanaal een vraag wordt gesteld: het antwoord dat wordt gegeven moet in alle gevallen hetzelfde zijn.  +
De mate waarin gegevens vrij van tegenspraak zijn en samenhang vertonen met andere gegevens.  +