Eigenschap:Toelichting

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een uitgebreide toelichting.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 100 pages using this property.
E
eHerkenning is een efficiënte én betrouwbare dienst die de digitale herkenning van (zakelijke) afnemers van overheidsdiensten eenvoudig regelt. Een eenvoudige manier van inloggen, identificeren en zetten van digitale handtekeningen met één middel voor meerdere overheidsdiensten. Met eHerkenning is het eenvoudiger voor bedrijven en overheidsdienstverleners om elektronisch zaken (zoals de aanvraag van een bouwvergunning, een ziekmelding van een werknemer of het indienen van een subsidieaanvraag) met elkaar te regelen. Er is een nieuwsbrief eHerkenning, opgeven via [https://eherkenning.nl/nieuws/nieuwsbrief-eherkenning eherkenning.nl]  +
De Europese richtlijn (2014/55/EU) verplicht alle aanbestedende diensten (en dus ook alle overheden) om ue-facturen in de EU-norm te kunnen ontvangen en verwerken. Verwerkt in de Nederlandse aanbestedingswet 2012 https://wetten.overheid.nl/BWBR0032203/  +
Vandaag is een gebruikerssurvey over de NORA wiki uitgestuurd, als onderdeel van een gebruikersonderzoek. Het doel van dit gebruikersonderzoek is om de behoeftes van gebruikers te peilen, zodat wij daarop verbeteringen kunnen afstemmen. Verbeteringen die binnen het Jaarplan en budget passen zullen we zo snel mogelijk oppakken, grotere verbeteringsvoorstellen zullen we als input bij het opstellen van het Jaarplan 2018 meenemen. Zoals u van ons gewend bent zullen de conclusies van het onderzoek publiek gemaakt worden, via de pagina [[Is gerelateerd aan::Gebruik wiki]]. ===Naar wie is deze survey verstuurd?=== De afgelopen tijd stond de vraag ‘was dit nuttig?’ onderaan de pagina's van deze website. Als u hier ja of nee op hebt geantwoord is u gevraagd uw mailadres achter te laten. Iedereen die dit heeft gedaan heeft een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de survey. De antwoorden op de vraag of dit nuttig was zijn op zichzelf ook al aanleidingen voor ons om te controleren of er verbeteringen aan een pagina nodig zijn. Mailadressen die nu nog worden achtergelaten worden in fase 3 van het onderzoek meegenomen, waarin diepte-interviews met representatieve bezoekers worden afgenomen. Meer informatie over het onderzoek gebruikerstevredenheid kunt u vinden op:[[Gebruikersonderzoek_NORA]] Bij vragen kunt u contact opnemen met [mailto:nora@ictu.nl nora@ictu.nl], we helpen u graag.  +
De herziening van de Engelse versie van [[NEN-EN-ISO/IEC 27002:2017 (Praktijkrichtlijn met beheersmaatregelen op het gebied van informatiebeveiliging)|ISO 27002]] wordt februari/maart 2022 verwacht. Aangezien de [[BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)|Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)]] is gebaseerd op deze ISO-standaard zal ook de BIO geactualiseerd worden. De BIO-aanpassingen zullen starten na publicatie van de ISO 27002. Parallel aan dit traject zal de BIO geëvalueerd worden. De uitkomst van beide trajecten zal leiden tot een BIO-versie 2.0. Start van de besluitvorming van de BIO 2.0 is naar verwachting eind 2022. Dit betekent dat ook de [[Alle normenkaders|BIO Thema-uitwerkingen]] die zijn opgenomen in de NORA een update zullen krijgen. Zie voor nieuws over de BIO 2.0 [https://bio-overheid.nl/ bio-overheid.nl].  +
Het verslag van de [[NORA Gebruikersraad/2012-04-19|eerste bijeenkomst]] van de [[NORA Gebruikersraad]] is online. De [[NORA Gebruikersraad/2012-06-06|tweede bijeenkomst]] staat gepland op 6 juni 2012.  +
Het harde werken door de [[Expertgroep Gegevensmanagement]] en het [[NORA Beheer]] wordt beloond met de publicatie van de eerste publieke versie van het thema [[Gegevensmanagement]] op de NORA wiki. Deze eerste versie is de verzameling van kennis uit de Expertgroep Gegevensmanagement en de organisaties die daarin vertegenwoordigd zijn. Het resultaat dat nu online staat, bestaat uit pagina's die als aparte stukken zijn aangeleverd en in een redactieslag door NORA beheer en de auteurs van de pagina's zo veel mogelijk zijn verenigd. ==Status versie 1.0 Gegevensmanagement== [[Afbeelding:gegevensmanagement.png|right|250px|alt=Logo van het subthema gegevensmanagement,de tekst Gegevensmanagement met een serie nulletjes en eentjes die op verschillende manieren zijn gegroepeerd en gearceerd. Plus in de onderhoek het logo van Data op het web, een spinnenweb met nulletjes en eentjes er in en de tekst Data op het web.|link=Gegevensmanagement]] Deze eerste versie van het thema Gegevensmanagement is geen eindversie of afgerond kader voor de publieke sector. Het is de eerste versie op basis van veel kennis en ervaring van de verschillende deelnemende organisaties (good practices) en de reeds opgedane kennis uit de [[GEMMA (Gemeentelijke ModelArchitectuur)| GEMMA]] waar gegevensmanagement al eerder is beschreven. De [[Expertgroep Gegevensmanagement]] zal de komende tijd het thema met bijbehorende pagina's gezamenlijk bekijken, verbeteren en aanvullen. Wil je met hen meedenken en -schrijven? De Expertgroep waardeert het als mensen hun feedback geven over de teksten zoals die er nu liggen, de structuur en de samenhang. Dat kan in de wiki (zie [[Help/Bewerken]] en [[Help/Reageren]], of met een mailtje aan [mailto:nora@ictu.nl?subject=feedback%20op%20thema%20Gegevensmanagement&cc=info@stolkinformatiemanagement.nl nora@ictu.nl]. Per pagina staat bij feedback ook een mailadres waar je opmerkingen over die specifieke pagina naar kunt sturen. Ook over nieuwe onderwerpen binnen het thema Gegevensmanagement mag worden geschreven. Daarnaast zijn er een aantal onderwerpen die we nog niet hebben kunnen vullen; op de [[Gegevensmanagement/leeswijzer| Leeswijzer]] vind je een overzicht van nog in te vullen pagina's. Nieuwe leden en auteurs zijn van harte welkom om zich aan te melden. Neem even contact op met de voorzitter van de Expertgroep, Wim Stolk via: [mailto:info@stolkinformatiemanagement.nl?subject=interesse%20om%20mee%20te%20doen%20aan%20NORA%20expertgroep%20Gegevensmanagement&cc=nora@ictu.nl info@stolkinformatiemanagement.nl]. ==Wat ging vooraf aan de publicatie van versie 1.0?== Op 3 oktober 2017 vond [[Gegevensmanagement/workshop 3 oktober| de eerste workshop Gegevensmanagement]] plaats. De workshop had als doel te bepalen in hoeverre de kennis over gegevensmanagement in [[GEMMA (Gemeentelijke ModelArchitectuur)| GEMMA]] een goede basis is voor een generiek NORA-thema Gegevensmanagement en welke vervolgstappen nodig zijn om zo'n thema in te richten. Tijdens die workshop is besloten om naast de GEMMA-katernen ook kennis vanuit andere domeinen mee te nemen en dit te ordenen naar mate van behoefte: welke kennis is op NORA-niveau nodig om als organisatie tot een overkoepelend gegevensmanagement te komen? Met die vraag in het achterhoofd is de Expertgroep vervolgens aan het werk gegaan met het invullen en verzamelen van bestaande en gevraagde kennis over het thema Gegevensmanagement. Op verschillende momenten, waaronder in bijeenkomsten van de expertgroep, is de voortgang en review van de opgeleverde pagina's besproken. Met de hulp van [[NORA Beheer]] zijn de afzonderlijke pagina's geactualiseerd, geredigeerd en zo goed mogelijk met elkaar verenigd tot de huidige 1.0 versie. ==Ga zelf aan de slag met het thema Gegevensmanagement== Benieuwd naar de inhoud? Kijk op de [[Gegevensmanagement/leeswijzer| Leeswijzer]] voor alle pagina's binnen het thema Gegevensmanagement.  
Eindrapport van de Commissie Elias naar ICT-projecten bij de overheid. De commissie stelt het volgende vast: # De rijksoverheid heeft haar ICT-projecten niet onder controle. # De politiek beseft het niet, maar ICT is overal. # De rijksoverheid maakt haar ICT-beleidsambities niet waar. # De verantwoordings- en besluitvormingsstructuur bij ICT-projecten is zeer gebrekkig. # De rijksoverheid heeft onvoldoende inzicht in de kosten en baten van haar ICT. # De ICT-kennis van de rijksoverheid schiet tekort. # Het ICT-projectmanagement is zwak. # ICT-aanbestedingstrajecten bevatten perverse prikkels. # Het contractmanagement bij ICT-projecten is onprofessioneel. # Het ontbreekt de rijksoverheid aan lerend vermogen op ICT-gebied.  +
Dit document is de eindrapportage van de stuurgroep SGO9 aan de Minister van Wonen en Rijksdienst als opdrachtgever van SGO9. Onder het SGO project 9 ‘Digitaal Rijk 2017’ is sinds maart 2013 gewerkt aan het identificeren van aanvullende mogelijkheden om de dienstverlening van de rijksoverheid aan burgers en bedrijven te digitaliseren, op een zodanige manier dat dit zowel leidt tot een betere overheidsdienstverlening als tot een efficiëntere overheid. Dit document gaat allereerst kort in op de opdracht en governance van SGO9. Daarna worden de activiteiten en resultaten van het project SGO9 in algemene zin beschreven. Tenslotte wordt aangegeven wat de specifieke resultaten en vervolgacties van SGO9 zijn. Hierbij is de volgende redeneerlijn gevolgd: * Wat is er gedaan en hoe? * Wat levert het op? ** wat is hiervan al gerealiseerd? ** wat kan er nog meer bereikt worden? * Wie gaat ermee verder? * Wat moeten die partijen nog doen om het potentieel aan verbetering van dienstverlening en efficiëntie te realiseren? De rapportage beschrijft 5 projecten: # Berichtenboxen voor burgers en bedrijven # Digitaal Ondernemersplein # Shared Service Centre – Output Management (SSC-OM) # Burger/bedrijf in regie over eigen gegevens (virtuele datakluis) # Ondersteuningsprogramma kleine(re) uitvoeringsorganisaties  +
<br>''Toelichting''<br> Het gaat in de AVG om twee verschillende meldplichten: er is een meldplicht aan de AP, en een meldplicht aan de betrokkene, op wiens persoonsgegevens een inbreuk is gemaakt.  +
<br>''Toelichting''<br> Het gaat in de AVG om twee verschillende meldplichten: er is een meldplicht aan de AP, en een meldplicht aan de betrokkene, op wiens persoonsgegevens een inbreuk is gemaakt.  +
<br>''Toelichting''<br> *Verwerkingen ten behoeve van wetenschappelijk of historisch onderzoek of met een statistisch oogmerk worden op meerdere plaatsen in de AVG geadresseerd. Allereerst worden verdere verwerkingen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek niet als onverenigbaar beschouwd met het vereiste van doelbinding. Ook mogen persoonsgegevens ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek langer worden opgeslagen, mits passende technische en organisatorische maatregelen worden getroffen om de rechten en vrijheden van de betrokkene te beschermen<sup class="noot">[[Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)|AVG]] Art. 5 lid 1b en 1e.</sup>. Deze bepalingen werken rechtstreeks in de Nederlandse rechtsorde en behoeven geen omzetting naar Nederlands recht. *Voor de verwerking van bijzondere categorieën persoonsgegevens ten behoeve van wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden staan twee wegen open.<br>In de eerste plaats is verwerking mogelijk op basis van uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene. Ten aanzien van verwerkingen voor wetenschappelijk onderzoek geldt dat uitdrukkelijke toestemming van de betrokkenen een eigen, specifieke betekenis heeft. Het is vaak niet mogelijk op het ogenblik waarop de persoonsgegevens worden verzameld het doel van de gegevensverwerking voor wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden volledig te omschrijven. Daarom moet de betrokkene worden toegestaan toestemming te geven voor bepaalde terreinen van het wetenschappelijk onderzoek waarbij erkende ethische normen voor wetenschappelijk onderzoek in acht worden genomen. De betrokkene moet de gelegenheid krijgen om hun toestemming alleen te geven voor bepaalde onderzoeksterreinen of onderdelen van onderzoeksprojecten, voor zover het voorgenomen doel zulks toelaat.<br>De tweede mogelijkheid betreft de situatie waarin de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene niet kan worden verkregen of een onevenredige inspanning kost. Dan kan de verwerking alsnog plaatsvinden mits aan de overige voorwaarden genoemd in artikel 24 van de UAVG wordt voldaan<sup class="noot">[[Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)|AVG]] Art. 27.</sup>. De verwerking moet dan vanzelfsprekend ook voldoen aan de overige van toepassing zijnde voorwaarden van de AVG en UAVG.  
Graag delen wij de volgende oproep tot het delen van een [https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_cXVl9s20GD1hkV0 enquête] van student Remco Overvelde voor zijn master thesis. Binnen de gemeenschap van architecten is een behoefte ontstaan aan een verbeterde samenhang tussen referentiearchitecturen binnen de Nederlandse publieke sector. In het kader van zijn afstudeeronderzoek met de titel “Towards a methodology for improving the coherence between reference architectures within the Dutch public sector” zoekt Remco naar een manier om de samenhang tussen referentiearchitecturen te verbeteren. Om tot een verbeterde samenhang te komen heeft Remco eerst de huidige staat van samenhang onderzocht en gekeken naar welke expliciete relaties tussen referentiearchitecturen wenselijk zijn. Om dit in kaart te brengen is een focusgroeponderzoek gehouden met verschillende architecten die betrokken zijn bij referentiearchitecturen binnen de publieke sector. Uit deze focusgroep zijn een aantal bevindingen naar voren gekomen. Remco is op zoek naar architecten die bereid zijn deze bevindingen te valideren en waar nodig aan te vullen door het invullen van een enquête. Help jij hem afstuderen en informatie te verzamelen die belangrijk is voor onze sector? <div class="inspring pijl">[https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_cXVl9s20GD1hkV0 Vul hier de enquete in]</div>  +
De enterprise-architectuur is een hulpmiddel om te sturen op de samenhang tussen de diverse ontwikkelingen in de organisatie.  +
In de laatste week van augustus migreert de content van noraonline.nl naar een nieuwere versie van de onderliggende platforms [https://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki Mediawiki] en [https://www.semantic-mediawiki.org/ Semantic Mediawiki]. Inhoudelijk verandert er niets en ook de structuur van de wiki blijft hetzelfde. Bezoekers zullen dan ook weinig merken van de wijziging. Gebruikers met een account zullen een aantal verbeteringen en wijzigingen ervaren, waarvan één met grote impact. ===Zichtbare wijzigingen=== Er zijn een aantal kleine verschillen in de opmaak van de pagina's en in de manier waarop je bepaalde functionaliteit aanroept. * We gebruiken voor NORA grotendeels de standaardlettertypes en opmaak van het platform, zowel voor de hoofdtekst als voor de diverse koppen. Die lettertypes veranderen en zowel de teksten als de marges er tussen worden iets groter, waardoor het uiterlijk van alle pagina's wijzigt. De leesbaarheid en beschikbaarheid van deze lettertypes is getest door wikipedia (de grootgebruiker van Mediawiki) en gekozen om de leeservaring van gebruikers met èn zonder oogafwijkingen te verbeteren. : → We zijn op het moment steekproefgewijs aan het testen of pagina's goed leesbaar blijven, maar het kan zijn dat iets aan onze aandacht ontsnapt. Zie je iets dat er echt niet uitziet, meld het dan even via [mailto:nora@ictu.nl?subject=Melding%20vreemde%20of%20foute%20weergave%20op%20noraonline nora@ictu.nl]. * Onder aan elke pagina staan nog steeds de [[categorie|categorie(en)]] waar de pagina in valt en de datum waarop deze het laatst bewerkt is. Er staat straks echter niet meer 'Deze pagina is '''n''' keer bekeken.' Het getal dat hier stond was niet geheel betrouwbaar en werd niet gereset na wijzigingen aan de pagina of in een nieuw jaar, waardoor het weinig betekenis had. Het genereren van het getal maakte de website bovendien trager. : → Al sinds 2015 houden we voor NORA gebruiksstatistieken per pagina bij met de open source tool Matomo (piwik). Wil je weten hoe vaak een pagina is geraadpleegd en staat het niet op [[Gebruik wiki]]? Vraag het dan even bij NORA Beheer en Doorontwikkeling via [mailto:nora@ictu.nl?subject=vraag%20over%20gebruiksstatistieken nora@ictu.nl]. * Aanmelden / registreren vind je op dezelfde plek (rechtsboven elke pagina), maar gaat nu met twee losse knoppen: [[Speciaal:GebruikerAanmaken|Registreren]] en [[Speciaal:Aanmelden]]. Bij het aanmelden krijg je ook wat nieuwe gegevens te zien over de wiki, zoals het aantal pagina's dat bestaat. * De optie 'bewerken' voor alinea's onder een sub-kop staat nu direct naast de kopjes en niet meer in de rechter kantlijn. ===Onzichtbare verbeteringen=== Achter de schermen zijn een aantal wijzigingen aangebracht die de website beter toegankelijk en meer responsief maken. Het is helaas nog niet mogelijk om de wiki geheel geschikt te maken voor mobiele devices - Wikipedia lost dit op door een tweede website voor mobieltjes op te bouwen met speciale software, dat is voor andere wiki's onhaalbaar. ===Makkelijker om pagina's te volgen en een notificatie te krijgen bij wijzigingen=== [[Afbeelding:Screenshot op volglijst plaatsen.png|thumb|850px|none|alt=screenshot van het bovenste deel van de wiki noraonline, uitgegrijsd op een ovaal na om de drie tabbladen met een sterretje, de tekst Tools en de tekst Meer. Onder het sterretje de tooltip tekst 'Deze pagina aan mijn volglijst toevoegen (Alt-Shift-W)'.]] Als je op de hoogte wilt blijven van wijzigingen aan één of meer pagina's kun je dat nu nog makkelijker regelen: # [[Speciaal:GebruikerAanmaken|Maak een account aan]] of [[speciaal:Aanmelden|log in]] met je bestaande account # Ga naar de pagina die je wilt volgen en klik boven in beeld op het gele sterretje (links van het zoekveld, tussen de tabbladen ''Geschiedenis weergeven'' en ''Tools''). Het sterretje verandert nu van kleur en er verschijnt een mededeling dat de pagina op de volglijst is geplaatst. # Zodra er een nieuwe versie van de pagina is krijg je een mailtje op het mailadres dat bij je account hoort. Dat is anders dan vóór de upgrade, toen de optie mail-notificatie standaard uit stond en je in een uitrolmenu de optie 'deze pagina volgen' moest zoeken. Wil je geen mailtjes (meer), of wil je je mailadres aanpassen? Dat kan via de optie [[Speciaal:Voorkeuren]] (boven het zoekveld als je ingelogd bent). Je kunt je volglijst te allen tijde inzien en aanpassen via de optie [[Speciaal:Volglijst]] (boven het zoekveld). Elke pagina die jij aanpast of aanmaakt komt automatisch op je volglijst te staan. ===Bestaande functies op een andere manier aanroepen=== [[Afbeelding:screenshot menu tools.png|thumb|right|250px|alt=screenshot van het menu Tools, boven in beeld van alle pagina's op noraonline.nl, uitgeklapt.]] * Naast het sterretje om een pagina te volgen vind je twee menu's: Tools en Meer. In deze twee menu's vind je alle functies die niet direct in beeld staan. Het menu ''Meer'' was er vroeger ook, maar toen kon je het alleen zien en openen met het kleine driehoekje, dus dat is een verbetering. De inhoud van beide menu's kun je zien door er met de muiscursor boven te hangen en is meer of minder uitgebreid afhankelijk van de context (en als je niet ingelogd bent zijn niet alle opties beschikbaar) ====Menu Tools==== Hieronder de opties uit het menu ''Tools'' en waar je ze voor gebruikt: * Koppelingen naar deze pagina - gebruik deze optie om te zien welke pagina verwijzen naar deze pagina, bijvoorbeeld omdat je wilt weten hoe mensen zoal op de pagina uitkomen. * Verwante wijzigingen - laat recente wijzigingen zien aan pagina's die naar deze pagina verwijzen of waar deze pagina heen verwijst. * Bestand uploaden - geeft je de mogelijkheid een bestand in de wiki te hangen - let wel, het bestand is daarmee nog niet zichtbaar. De snelste optie om een bestand toe te voegen aan een pagina staat beschreven in [[Help/Bewerken]]. * Speciale pagina's - brengt je naar een overzicht van bijzondere pagina's zoals onderhoudsrapporten, paginalijsten en zoekmogelijkheden. * Printervriendelijke versie - geeft je een versie van de pagina zonder de menu's (links en boven). * Permanente koppeling - geeft je in de adresbalk een url die altijd naar deze versie van deze pagina leidt, ook als er later een nieuwe versie wordt aangemaakt of de pagina wordt hernoemd. * Eigenschappen bekijken - toont je een overzicht van alle semantische eigenschappen (attributes) die een pagina heeft meegekregen, zoals [[eigenschap:Status actualiteit]] en [[Eigenschap:Contactgegevens]]. Alle eigenschappen van een pagina kunnen elders in de wiki worden opgevraagd of als filter gebruikt binnen een query. ====Menu Meer==== [[Afbeelding:screenshot menu meer.png|thumb|right|250px|alt=screenshot van het menu Meer, boven in beeld van alle pagina's op noraonline.nl, uitgeklapt.]] Het menu ''Meer'' biedt nog een paar extra opties, die afhankelijk is van de rechten die je als gebruiker hebt. Alle gebruikers, ingelogd of niet, zien in ieder geval: * Pagina downloaden - geeft je de mogelijkheid de inhoud van de pagina en een deel van de layout te downloaden in vijf verschillende formats: pdf, epub, docx, odt en/of html. Kies de optie die je wilt en start de download. * Vernieuwen - gebruik deze optie om de pagina opnieuw op te laten bouwen, bijvoorbeeld als je reden hebt om aan te nemen dat er inmiddels een wijziging is geweest in een afbeelding of de tekst. Als je meer rechten hebt in de wiki komen in dit menu ook de volgende opties te staan: * Verwijderen - de pagina verwijderen (NB: als het gaat om verouderde inhoud verwijder de pagina dan niet maar plaats het in het archief met het [[Sjabloon:Archief]]). * Hernoemen - de pagina hernoemen, bijvoorbeeld omdat er een spelfout in de titel staat * Beveiligen - beheerders kunnen een pagina extra beveiligen zodat alleen mensen met beheerdersrechten deze kunnen wijzigen ===Hoge impact-wijziging voor gebruikers die pagina's bewerken=== De grootste wijziging in deze migratie is uit nood geboren: de extensie Approved Revs, die zorgde dat een nieuw concept van een pagina pas zichtbaar werd voor bezoekers nadat iemand met de juiste rechten de pagina goedkeurde, blijkt niet goed te werken in actuele versies van het platform. Omdat de bij ons bekende alternatieven restrictief of tijdrovend zijn hebben we voorlopig besloten de extensie uit te zetten en na de migratie samen met vaste gebruikers kijken of en zo ja welk alternatief nodig is. In de tussentijd monitoren we dagelijks gemaakte wijzigingen en hebben we een aantal pagina's beveiligd tegen bewerken (met name de [[Principes]]). Het blijft overigens via een omweg wel mogelijk om een concept te verbergen voor bezoekers of te verwijderen. We hebben hiervoor een [[Instructie concepten maken voor pagina's|instructie]] gemaakt, die we ook per mail hebben gedeeld met een groep veelgebruikers.  
Het verslag van de bijeenkomst van op woensdag 2 juni 2021 is gepubliceerd.  +
Zie [[Toelichting European Interoperability Framework (EIF)]]. Op 23 maart 2017 is de nieuwste versie van het European Interoperability Framework geadopteerd. Ter gelegenheid zijn een [[media:3 EIF Leaflet final.pdf|korte folder (PDF, 259 kB)]] en een [[media:EIF Brochure final.pdf|uitgebreid document (PDF, 870 kB)]] met de inhoud van EIF uitgebracht. [[Afbeelding:eif3-cropped.png|thumb|center|400px|Verband van Nationale en Europese Interoperability Frameworks|alt=Venn-diagram van drie overlappende cirkels. De linker cirkel is Oranje en heeft als tekst (DIFS') Domain Interoperability Frameworks. De bovenste en meest rechtse cirkel zijn beide blauw, met als tekst (NIF) National Interoperability Framework Member State 1 en (NIF) National Interoperability Framework Member State 2. De driehoek die ontstaat door de drie overlappende cirkels is wit, met als tekst (EIF) European Interoperability Netwerk, en de overlappende delen van twee cirkels zijn gemarkeerd.]]  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep AI&A op maandag 12 juni 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op maandag 11 april 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 6 april 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 14 december 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 14 juli 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 30 juni 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 15 juni 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 20 juni 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 24 november 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 2 november 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 21 november 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 15 september 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 21 september 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Beveiliging op donderdag 19 september 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 3 april 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op donderdag 1 augustus 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op dinsdag 5 december 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op maandag 2 december 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op donderdag 1 februari 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 10 januari 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 3 juli 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op maandag 3 juni 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op vrijdag 1 maart 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op maandag 6 mei 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op maandag 6 november 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 6 november 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 4 oktober 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op woensdag 2 oktober 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Dienstverlening op vrijdag 6 september 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 12 juni 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 24 juli 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 3 september 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 15 oktober 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op donderdag 28 november 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op donderdag 23 januari 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op donderdag 27 februari 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 25 maart 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op donderdag 23 april 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op donderdag 28 mei 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 24 juni 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 30 september 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 28 oktober 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 25 november 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 15 december 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op woensdag 27 januari 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 16 januari 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 20 februari 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 20 maart 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 17 april 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 19 juni 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 17 juli 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 21 augustus 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 25 september 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 23 oktober 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 20 november 2018 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op dinsdag 5 februari 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Digitale identificatie en authenticatie op maandag 18 maart 2019 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Gegevensmanagement op maandag 30 augustus 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Gegevensmanagement op vrijdag 12 februari 2021 is gepubliceerd.  +
BIJEENKOMST GEANNULEERD I.V.M. CORONA-MAATREGELEN  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Gegevensmanagement op dinsdag 26 mei 2020 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep Gegevensmanagement op maandag 10 mei 2021 is gepubliceerd.  +
Hoe ziet de toekomst van gegevensgebruik en -uitwisseling in NL en de publieke sector er uit en wat betekent dat voor jouw gegevensmanagement? Op [[Gegevensmanagement/workshop 7|30 oktober]] komt de [[Expertgroep Gegevensmanagement|NORA expertgroep Gegevensmanagement]] van NORA bij elkaar rondom dit onderwerp om te kijken of onze visie op gegevensmanagement toekomstbestendig is. Met de leden van de expertgroep (o.a. UWV, DUO, Gemeente Breda, Kamer van Koophandel, VNG, Raad van de Kinderbescherming) en wat speciale gasten gaan we hier mee aan de slag. De uitkomst van deze workshop delen we graag, sterker nog, daar willen we graag ook jouw reactie op. We publiceren de halffabricaten en de uiteindelijke visie op [[Gegevensmanagement]] én in de [https://www.linkedin.com/groups/1596087/ Linkedingroep NORA]  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 26 januari 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 25 januari 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 24 januari 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 30 maart 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 22 maart 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 27 maart 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 25 mei 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 24 mei 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 22 mei 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 23 november 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 22 november 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 27 november 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 28 september 2022 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 27 september 2023 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 25 september 2024 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 24 februari 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 28 april 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 23 juni 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 22 september 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 27 oktober 2021 is gepubliceerd.  +
Het verslag van de bijeenkomst van Expertgroep IAM op woensdag 15 december 2021 is gepubliceerd.  +